Nieuw is de methode waarbij sites hun positie in de zoekresultaten kunnen bepalen door de buidel te trekken, niet. In de Verenigde Staten was GoTo.com (inmiddels Overture) eind jaren negentig de eerste die met betaalde resultaten begon. Het Duitse bedrijf Qualigo biedt deze techniek nu ook aan Nederlandse zoekmachines aan. Vinden.nl sloot drie weken geleden als eerste een overeenkomst met Qualigo. Inmiddels maakt ook ixQuick gebruik van de betaalde resultaten van Qualigo. "En we zijn in gesprek met meer zoekmachines en portals", aldus Bart van Engeland van Qualigo. Volgens Van Engeland kunnen zowel adverteerders als bezoekers van een zoekmachine hier hun voordeel mee doen. "Gesponsorde links leveren goede resultaten op. Dat is ook in ons belang. Als een zoekopdracht niets oplevert, komt een bezoeker nooit meer terug." Adverteerders betalen minimaal 20 eurocent om hoog in de lijst met zoekresultaten te komen. De hoogste bieder staat bovenaan. Van Engeland: "Er bestaat een grote verscheidenheid in bedrijven die zich aanmelden. Het gaat zowel om kleine, online bedrijven als om grote, traditionele bedrijven."

Hypotheek

Bij adverteerders populaire zoektermen zijn op dit moment 'hypotheek' en 'hosting'. De hoogste bieder voor de zoekterm 'hosting' betaalt nu 28 cent, precies een cent meer dan de nummer twee. Bij 'hypotheek' betaalt Frisia 40 cent per klik, maar liefst 17 cent meer dan Beursgorilla. Van Engeland: "Het is een psychologisch spel. Adverteerders hebben de mogelijkheid om automatisch een cent boven de hoogste bieder te gaan zitten. Maar veel bedrijven vinden het ook wel leuk om zelf in te loggen en te volgen wat er gebeurt." De Nederlandse site van Qualigo zal geen grote publiekstrekker worden, voorspelt Van Engeland. "We verwachten enkele tientallen of honderden bezoekers per dag. De site is in eerste instantie bedoeld om een goede uitleg te geven over ons concept. De meeste bezoekers verwachten we via de partner-sites, zoals Vinden.nl."