Het twee maanden oude Qubulus biedt een platform voor indoor plaatsbepalingen. Huidige locatiediensten, zoals bijvoorbeeld Foursquare of Gowalla, bepalen de plek waar een gebruiker zich bevindt vaak met behulp van gps of triangulatietechnieken (meting via mobiele masten), en het inchecken op een bepaalde plek gaat handmatig. "Gps en andere technieken zijn binnen vaak niet beschikbaar", legt mede-oprichter Frank Schuil uit. Volgens hem gaat het te vaak mis met het bepalen van een exacte plek in gebouwen.

Qubulus wil dit probleem oplossen door gepatenteerde technologie te gebruiken van de Zweedse telecomoperator TeliaSonera. "We maken gebruik van verschillende radionetwerken om de plaats van mobiele telefoons in gebouwen te bepalen", zegt de Nederlandse ondernemer. Dat kan bijvoorbeeld om wifinetwerken en bluetooth gaan maar ook om andere mobiele netwerken. Over hoe de techniek precies in elkaar steekt is Schuil geheimzinnig.

Schuil heeft eerder het visuele sociale netwerk IRLConnect opgezet, maar heeft acht maanden gelden zijn aandelen verkocht en is begonnen met Qubulus, dat in Zweden gevestigd is.

Netwerksniffers

De dienst wil tussen de developers en de gebruikers in gaan zitten en die plaatsbepaling binnen gebouwen wel accuraat maken. "Uiteindelijk willen we de techniek beschikbaar maken voor de location based services-industrie", zegt Schuil. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor lokale bedrijven die op mobiel willen adverteren op een specifieke locatie, zoals een vliegveld.

Qubulus kan om dat te bereiken bijvoorbeeld zo worden ingesteld dat de dienst kan zien op welke verdieping een gebruiker zich bevindt. Dit hangt af van de wensen van de developer die gebruikt maakt van een application programming interface (API).

Het platform van Qubulus bestaat uit een aantal netwerksniffers die aangesloten worden op een centraal systeem. De verzamelde data van de mobiele netwerken wordt naar een centrale database gestuurd waar de positie van een gebruiker wordt bepaald en opgeslagen. Developers krijgen toegang tot een backend waar bijvoorbeeld heat maps en verschillende gedragspatronen te monitoren zijn.

Voorbeeld-app

Schuil legt uit dat elke applicatie een potententiële gebruiker van Qubulus kan zijn, en dat de dienst voor alle telefoons beschikbaar moet worden. "Eerst zetten we inderdaad in op iPhone, Android en andere smartphonesystemen. We willen uiteindelijk eigenlijk op 99 procent van de mobiele telefoons beschikbaar zijn."

Om te tonen wat er met de nieuwe dienst mogelijk is ontwikkelde Qubulus een Android-applicatie. Die app, Salamander genaamd, laat gebruikers zichzelf in een gebouw positioneren. Qubulus gaat ook zelf apps ontwikkelen onder het label LocLizard.

Verdienmodel

De startup heeft al verschillende zakelijke partners gevonden en hoopt binnenkort de eerste samenwerking aan te kondigen. "De Salamander applicatie is een proof of concept", zegt Schuil. Uiteindelijk wil Qubulus voornamelijk geld verdienen met white label-diensten en premium services waarbij samen met een bedrijf een oplossing wordt ontwikkeld.