"Pc-fabrikanten moeten de consumenten goed voorlichten. We verwachten dat consumenten hoofdzakelijk Vista Home Premium zullen aanschaffen en niet de Basic-versie", zegt Mike Sievert, vice-president Windows Klantenmarketing, tegenover Webwereld. "Een deel van de consumenten zal de uitgebreide Ultimate-variant aanschaffen. Ook is er een kleine groep consumenten die Vista Basic wil met het oog op de prijs."

Hoe de prijzen komen te liggen weet Sievert echter nog niet. Volgens Sievert zal de consument niet verward raken van de vele versies: "We hebben onderzoek gedaan onder consumenten en die herkennen de verschillende versies maar al te goed."

Opvallend is dat de images van alle Vista-versies exact even groot zijn qua bestandsomvang. Op de vraag of dit betekent dat elke versie alle functionaliteiten in zich heeft maar dat deze niet standaard beschikbaar zijn, reageert Shannon Batcher van Microsoft ontwijkend. Batcher tegenover Webwereld: "Klanten kunnen een upgrade doen door een sleutel in te geven.

Het opwaarderen met behulp van bijvoorbeeld een dvd is ook mogelijk."

In juni 2005 onthulde het Duitse computertijdschrift C'T dat Windows XP Home omgezet kan worden in Windows XP Professional door 2 bytes te veranderen. Of dit theoretisch ook mogelijk is met Vista, wil Microsoft bevestigen noch ontkennen.