Vandaag wordt het systeem met de naam Rabo Vision officieel onthuld, maar de proef in het Rabo-filiaal in het Limburgse dorp Herten loopt al twee maanden. In een volledig geoutilleerd kantoor staat in plaats van een bureau met medewerker nu een zuil met een groot scherm. Daarop wordt de klant live door een bankmedewerker op afstand geholpen. Het systeem is drie jaar in ontwikkeling geweest.

Een dergelijk systeem staat bekend als 'telepresence' of 'videoconference', en maakt vooral opgang binnen grote multinationals zodat managers uit verschillende landen aan één virtuele vergadertafel kunnen aanschuiven. Techgiganten als Cisco, Nortel en HP domineren deze groeimarkt, maar de Rabobank Roermond ging in zee met Rob Oostdam en z'n bedrijfje Communication Builders bv uit Heerlen.

Oogcontact

Aan de backend (het regiokantoor in Roermond) staat de videoconferencing module Eye Catcher van Exovision. Het apparaat werkt met een schuine 'projectiespiegel' met daarachter een camera, vergelijkbaar met de ingebouwde autocue in camera's in de tv-studio, legt Oostdam uit. "En de frontend in het filiaal is opgebouwd uit verschillende componenten die op maat zijn gemaakt, maar ook met een doorlaatbare spiegel. Op die manier kijk je elkaar namelijk ook echt aan."

Rabo Vision maakt gebruik van videocodec H.323. Audio kan simpelweg in monokwaliteit, stelt Oostdam. De bestaande breedbandverbinding is afdoende voor de live videostreaming tussen filiaal en regiokantoor.

Méér service, niet minder

"De meeste klanten reageren positief," aldus Peter Rompelberg, directeur van Rabobank regio Roermond tegenover Webwereld. "Maar dat heeft ook alles te maken met het feit dat we hiermee de service in de filialen uitbreiden. De openingstijden worden uitgebreid en klanten hebben zo direct toegang tot gespecialiseerde medewerkers, waarvoor ze normaal naar Roermond toe moeten rijden. Zo gaan we juist in tegen de trend om kleine dorpsfilialen te sluiten, zoals veel andere banken doen."

Sommige klanten moeten nog wel wennen en een enkeling 'vindt het maar niks' vertelt Rompelberg."En één klant kon het niet geloven en liep om het apparaat hen om te kijken of er toch niet iemand achter zat."

Over een half jaar wordt het systeem verder geëvalueerd en wordt besloten over plaatsing elders in het land. Van over de grens is er ook al belangstelling getoond voor het telebankiersysteem.