"Ideal Lite kent substantieel lagere abonnementskosten en een iets hoger tarief per transactie", verklaart Rabobank-woordvoerder René Loman tegenover Webwereld. "Het is met name voor de kleinere webwinkels die maar een paar transacties per week hebben interessant." Concrete bedragen kan Loman nog niet noemen.

Loman zegt dat de lancering van de Ideal-variant geen verband houdt met de dienst die het Amsterdamse Mollie sinds vorige week aanbiedt. Mollie neemt de technische implementatie van de Ideal-betalingsmogelijkheid op zich en rekent haar klanten geen entree- en abonnementskosten, maar wel hogere transactiekosten. Daarnaast krijgen bij Mollie aangesloten webwinkels niet direct hun geld, maar vinden betalingen slechts één keer per twee weken of, bij de kleinere klanten, één keer per maand plaats.

Doorgroeien

Volgens Loman was de Rabobank al langer van plan een Ideal-variant te introduceren. Woordvoerder Hans van Zon van ABN AMRO laat aan Webwereld weten ook met een variant voor kleinere ondernemers te komen. "Wij beginnen er eind juni mee", aldus Van Zon. "Wat bijzonder aan onze variant is, is dat je kunt doorgroeien naar een zwaardere Ideal-vorm wanneer je meer zaken doet en de andere variant aantrekkelijker wordt."

Van Zon licht verder toe: "Verder rekenen wij voor de nieuwe variant geen entree- en abonnementskosten. De enige kosten zijn de transactiekosten van 70 eurocent per transactie." Daarnaast betalen webshops die overstappen naar de zwaardere Ideal-variant geen entreekosten.

Concurrentie

De nog naamloze ABN AMRO-variant zal waarschijnlijk de concurrentie aangaan met Ideal Lite en de dienst van Mollie, en met het huidige Ideal-pakket van de Postbank en ING, dat nu al zonder entree- en abonnementskosten kan worden gebruikt.

Bij minder dan 500 transacties rekenen die banken 75 eurocent en lijkt ABN AMRO voordeliger te zijn. Zijn er tussen de 500 en 1000 maandelijkse transacties dan rekenen ook Postbank en ING 70 eurocent. Bij meer dan 1000 transacties zijn de banken met 65 eurocent echter goedkoper dan ABN AMRO.

Voor de huidige Ideal-dienst rekenen Rabobank en ABN AMRO respectievelijk 100 en 400 euro entreekosten en een maandelijks abonnementsbedrag van 40 en 50 euro.