Het product, waarvoor nog geen naam openbaar is gemaakt, is bedoeld voor internetbetalingen tussen de één en tien euro. Volgens de bank is er vanuit zowel de zakelijke als de particuliere markt veel behoefte aan een `efficiënt en betrouwbaar betaalsysteem' voor deze zogenoemde micro-payments. Met name vanuit de entertainmentindustrie, parkeerexploitanten en vervoersbedrijven zou er veel vraag zijn naar een dergelijke betaalmethode. De betalingen kunnen via internet of - in een later stadium - via de mobiele telefoon lopen. De Rabobank moet hiermee concurreren met al eerder geïntroduceerde diensten als Moxmo en Mobile2Pay. Het grote voordeel van de nieuwe methode is dat het afkomstig is van een bank, zo legt Willem de Jager van de Rabobank uit. "Moxmo is niet aangesloten op het centrale bancaire systeem. Dat betekent minder gebruiksvriendelijkheid."

Chipknip

De Jager vergelijkt de methode met de chipknip. "De grootste drempel is om het saldo de eerste keer te vullen. Daarna is het heel simpel." Klanten zullen in de nabije toekomst op bijvoorbeeld de site van een ticketverkoper een icoontje zien. Met enkele klikken kan de klant hierna toestemming geven voor de microbetaling. De bank heeft volgens De Jager geleerd met de eerdere ervaringen van de `echte' chipknip. De methode is al vijf jaar geleden ontwikkeld, maar nu pas is de markt rijp voor een dergelijk product, zo denkt de Rabobank. Voorop stond het streven dat de methode bankneutraal moest zijn. Hiermee heeft het product volgens De Jager de potentie om een standaard te worden. De bank had met Rabobank Direct Betalen overigens al een betaalmethode op internet die geschikt is voor grotere bedragen. Producten en diensten worden met deze toepassing direct afgerekend. De komende maanden wordt het nieuwe product uitgebreid getest. Verwacht wordt dat nog dit jaar de marktintroductie plaatsvindt voor internet. De mobiele variant zal vervolgens naar verwachting begin volgend jaar volgen. Update, 11:55 uur: Toelichting De Jager toegevoegd.