De al maanden durende discussie over de vergoeding die betaald moet worden voor het online uitzenden van muziek komt hiermee mogelijk tot een einde. In afwachting van een overeenkomst met de platenmaatschappijen zenden de meeste Amerikaanse radiostations al maanden niet meer via internet uit. De discussie gaat nu over de hoogte van de vergoeding die radiostations aan de platenmaatschappijen moeten gaan betalen. De vraag is of radiostations straks weer hun programma's gratis kunnen aanbieden via internet of dat de luisteraar een kleine vergoeding moet gaan betalen. Niet alle radiostations zijn bereid om een extra vergoeding te gaan betalen. Clear Channel Communications, een mediaconglomeraat in de Verenigde Staten, had eerder dit jaar al laten weten dat het er niets voor voelt om ook nog eens te gaan betalen voor de radio-uitzendingen die ook online te beluisteren zijn. Het is volgens het bedrijf onzin om tweemaal rechten te betalen voor dezelfde uitzending, zo schrijft CNet. Clear Channel Communications heeft aangekondigd dat zo'n 250 van de 1200 radiostations die het in bezit heeft voor het eind van de zomer weer online zijn. Het luisteren naar radiostations via internet heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Uit een rapport van onderzoeksbureau Arbitron blijkt dat 20 procent van de Amerikanen in september 2000 naar internetstations luisterde. Daarbij gaat het om zowel bestaande radiostations die via internet uitzenden als ook om 'internet-only'-stations. Bij de totstandkoming van de Digital Millennium Copyright Act in 1998 werd al bepaald dat (Amerikaanse) radiostations rechten moesten gaan betalen voor de muziek die ze online uitzonden. Maar bij gebrek aan vastgestelde bedragen zonden de meeste radiostations ongehinderd uit tot eind vorig jaar. "Dit soort bedrijven starten allerlei nieuwe diensten", zegt Hilary Rosen van de RIAA tegen CNet. "We willen gewoon dat ze gaan betalen voor de diensten die ze afnemen." De webcasters, verenigd in de Digital Media Association (DiMA), bieden de platenmaatschappijen 15 dollarcent per luisteraar per uur. De platenmaatschappijen willen echter 40 dollarcent zien.