Alle beheerders van de ruim 1200 dochters van Startpagina.nl, een dochter van VNU Tijdschriften, kregen donderdagavond een mailtje van 'www.startkabel.nl'. Daarin wordt ingegaan op de onzichtbare commerciële kant van Startpagina en het censureren van de dochters. Op Startpagina.nl staan enkele tientallen linkjes waarvoor wordt betaald. Verhulde reclame waar de Consumentenbond al haar ongenoegen over heeft uitgesproken. Daarnaast verbiedt Startpagina de beheerders van dochterpagina's te linken naar de concurrentie. Startkabel.nl ontstond uit de 'Verontruste Dochters'. Deze groep van paginabeheerders was het oneens met de voorwaarden van de overname van Startpagina.nl door uitgeverij VNU in april. De groep begon toen een eigen site. Er is nog altijd rancune tussen de partijen. "Ondanks dat er bij Startpagina nog steeds bezoekersrecords worden gebroken, voelt het succes niet meer zoals toen", zeggen de afgehaakte dochters. "Startpagina heeft verloren omdat het zichzelf heeft verloren. Diegenen die zijn achtergebleven kunnen trots zijn op het feit dat ze vrijwillig meewerken aan de grootste commerciële organisatie." De initiatiefnemers van Startkabel noemen de site waaruit zij voortkomen een 'voormalige vriendenclub'. Ze prijzen hun kloon aan als eerlijk. "Startkabel maakt geen selectie op commercie, maar op kwaliteit, Startkabel heeft geen onzichtbare betaalde links op de portal." Volgens Startkabel heeft Startpagina 'zich gesplitst in twee groepen'. Een daarvan is Startpagina.nl met domeinnaam en bezoekersaantallen. De tweede is Startkabel.nl 'die het oorspronkelijke concept handhaaft met de daarbij behorende kwaliteit'. "Wij zijn van mening dat uiteindelijk het laatste langer zal voortbestaan", aldus Startkabel. Hans-Wouter van Dam, voorzitter van Startkabel.nl, zegt dat er op de ruim 1000 verstuurde mailtjes precies vier negatieve reacties zijn gekomen. Bert Wiggers, woordvoerder van VNU Tijdschriften, is niet onder de indruk van het mailtje. "Startkabel heeft de publiciteit nodig, want wij gaan heel goed." Startpagina boekte begin deze week een nieuw bezoekrecord met bijna 900.000 bezoekers op 18 september.