Het streaming media bedrijf, bekend van de RealPlayer, is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van een platform met de naam RealArcade waar spellen gekocht, ontwikkeld en gespeeld kunnen worden. Met deze service hoopt RealNetworks een van de grootste spelers in de gamesmarkt te worden. "We willen met deze service bereiken dat het downloaden van spellen doodeenvoudig wordt voor de consument", zegt Paul Thelen, gamesmanager van RealNetworks tegen CNet. RealNetworks heeft al overeenkomsten gesloten met meer dan dertig ontwikkelaars van spellen. Dat zijn ondermeer Zombie Entertainment, GameHouse, WEB en Daydream Software. Behalve een plek waar spellen gekocht en gespeeld kunnen worden, moet RealArcade ook een plaats worden waar ontwikkelaars van spellen aan de slag kunnen met het maken van games. De bedrijven krijgen dan de mogelijkheid om hun games via het klantenbestand van RealNetworks (dat volgens het bedrijf uit 180 miljoen gebruikers bestaat) te promoten.
Analisten denken dat het initiatief van RealNetworks een redelijk grote kans van slagen heeft. "RealNetworks heeft een enorm groot klantenbestand. Ze zoeken nu naar nieuwe manieren om daar geld mee te verdienen", zegt Heath Terry, een analist bij CS First Boston. "De gamesindustrie is nog relatief onderontwikkeld. De online verkoop van games bijvoorbeeld bracht vorig jaar ruim 250 miljoen dollar op. Dat kan volgens mij groeien naar zo'n vijf miljard tegen het jaar 2005."
Een jaar geleden lanceerde RealNetworks al een gamespagina om de interesse uit de markt te peilen. Gemiddeld bezoeken 70.000 mensen per dag deze site. Op de pagina kan nu al een beperkt aantal spellen worden gedownload. Analisten zien ook problemen bij het initiatief. Het zal voor RealNetworks niet eenvoudig zijn het publiek geïnteresseerd te maken om te betalen voor diensten als het online spelen van games. "Ook zal het voor RealNetworks niet gemakkelijk zijn om iedereen –van beginnende gamers tot hardcore enthousiastelingen- te bereiken", zegt Shelley Olhava van onderzoeksbureau IDC. De service zal overigens pas over een paar maanden beschikbaar zijn voor de consument.

Eerdere relevante berichten:
'Nederlandse gamers straks minder online' (15 maart 2001)
Operation Flashpoint-demo exclusief beschikbaar (20 maart 2001)
GameCube pas in de lente van 2002 naar Europa (16 maart 2001)
'Xbox pas in 2005 rendabel' (08 maart 2001)
'All your base are belong to us' slaat weer toe (05 maart 2001)