Dat meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen die betrokken zijn bij de onderhandelingen. Het is de bedoeling dat er een gezamenlijke muziekdienst op abonnementsbasis zal komen, waarschijnlijk onder de naam MusicNet.com. Dit domein is nu al in het bezit van RealNetworks. Real is vooral bekend door haar streaming media-software, maar heeft wel degelijk ook ervaring met het ontwikkelen van downloadbare muziek. Volgende week zou er al een deal kunnen worden aangekondigd, alhoewel het nog lang niet zeker is dat de partijen er uit komen. Er zijn namelijk nog flink wat hobbels te nemen, zo schrijft The Wall Street Journal. Allereerst is daar het geval Napster. De drie mediaconcerns zouden overwegen om ook deals met Napster te sluiten, zodat hun muziek ook via deze controversiële uitwisseldienst zal zijn te bekomen. Napster moet dan wel kunnen aantonen dat de muziek bij haar helemaal veilig en piraatbestendig is. Dat zal moeilijk zijn. Verder zijn er nog onduidelijkheden over de vraag of ook zeer recente muziek via MusicNet verkrijgbaar zal zijn. En zo ja, wat dan de prijs daarvoor is. Kenners denken dat een abonnement op de muziekdienst ongeveer 15 dollar per maand zal kosten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de liefhebber daarvoor onbeperkt zal kunnen downloaden, inclusief nieuwe cd's. Als MusicNet er inderdaad komt, wordt dit een directe concurrent van het initiatief dat de twee andere grote partijen - Sony en Universal - recent hebben aangekondigd. Zij willen nog deze zomer starten met een online muziekdienst op abonneebasis. Warner, Bertelsmann's BMG en EMI zouden een marktaandeel hebben van ongeveer 40 procent, terwijl Sony en Universal zelfs 46 procent van de album-markt in handen hebben. De rest komt voor rekening van de kleine labels. Sommige kenners zijn van mening dat een commerciële muziekdienst pas kans van slagen heeft als alle muziek daar beschikbaar is. Een muziekliefhebber heeft immers niets met een label, maar wel met bepaalde artiesten. Hij zou dan twee verschillende abonnementen moeten nemen, wil hij zich verzekeren van alle muziek. Dat is waarschijnlijk te veel gevraagd.

Eerdere relevante berichten:
Vivendi en Sony beginnen gezamenlijke muzieksite (23 februari 2001)