De database biedt de mogelijkheid om onder meer het land van herkomst en de taal van websitebezoekers vast te stellen. Het ontwikkelen van de methodiek en het opbouwen van de database heeft bijna anderhalf jaar in beslag genomen. RealMapping's database bevat 4,25 miljard IP-adressen en heeft volgens de makers een accuratesse groter dan 97,5 procent. RealMapping richt zich vooral op organisaties met internationale klanten. Zij kunnen hun site helemaal afstemmen op de individuele bezoeker. Volgens Mark van der Linden van RealMapping behoort een taalswitch op de homepage tot het Verleden. "De bezoeker wordt direct in zijn eigen taal aangesproken. Ook inhoudelijk kan de getoonde informatie worden aangepast aan het land van herkomst van de bezoeker." Een andere belangrijke toepassing ligt in advertenties. Gebruikmakend van RealMappings database worden advertenties zeer gericht op doelgroepen afgestemd. Verder kan achteraf een goede analyse gemaakt worden van de herkomst van het bezoek aan websites. Deze week werd bekend dat investeringsmaatschappij Newconomy een belang van 15 procent heeft genomen in het Amsterdamse bedrijf.