Minister Annemarie Jorritsma van Economische Zaken overhandigde gisteren in Media Plaza de prijs en een bijbehorende cheque van een ton aan Sjoerd van Gelderen en Mark van der Linden, de oprichters van het RealMaping. Volgens de voorzitter van de jury, Rob Langezaal, was de kwaliteit van de inzendingen dit jaar hoog. Toch was het na één stemmingsronde duidelijk dat RealMapping de Broos van Erp Prijs 2000 in de wacht zou slepen. In het totaal dongen 141 van de 151 aangemelde bedrijven mee naar de prijs. Na een voorselectie werden negen succesvolle starters genomineerd. Langeveld vond het relatief grote aantal ingediende spaar- en loyaliteitsprogramma's opvallend: "Nederlanders houden nu eenmaal van zegeltjes sparen". RealMapping is een databaseoplossing waarmee bezoekers van een site worden herkend aan de hand van hun IP-adres. Daarbij wordt de privacy van de websurfers niet aangetast, zo benadrukt RealMapping. Site-eigenaren die de producten van de prijswinnaar gebruiken kunnen bijvoorbeeld hun bezoekers direct een pagina tonen in de eigen taal en met de juiste valuta. RealMapping beheert een database met 4,25 miljard IP-adressen voor deze land-, taal- en doelgroepherkenning. Juryvoorzitter Langezaal somde drie factoren op die hebben bijgedragen aan de uitverkiezing van RealMapping: originaliteit, een grote internationale marktpotentie en het feit dat er goede ondernemers aan het roer staan. "RealMapping heeft de potentie een wereldspeler te worden. De dienst kan haar nut bewijzen op elke website", zei Langezaal. Een van de klanten van RealMapping, dat sinds een maand de markt bewerkt, is de prijswinnaar van vorig jaar Bibit. In het afgelopen jaar vertwaalfvoudigde het klantenbestand van Bibit, groeide het aantal werknemers van tien naar veertig en opende dit bedrijf kantoren in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Evenals Bibit vorig jaar deed, bood RealMpping de overige genomineerden een jaar lang gratis diensten aan. Met het geldbedrag dat aan de prijs is verbonden, wil RealMapping wetenschappelijk onderzoek financieren naar de culturele verschillen in de beleving van websites.Eerdere relevante berichten: En de winnaar is Bibit (08 juni 1999)