RealNetworks lijkt flink te profiteren van de deal die het softwarebedrijf vorig jaar sloot met America Online. Sinds vorige zomer wordt RealPlayer gebundeld met de op grote schaal verspreide software van AOL. Het marktaandeel van Real is inmiddels flink gestegen. Dat stelt onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix. In januari gebruikten 25,9 miljoen Amerikanen thuis RealPlayer, de software van RealNetworks om streaming media mee af te spelen. Dit betekent een stijging van maar liefst 47,6 procent ten opzichte van de 17,6 miljoen van een jaar eerder. Microsofts Windows Media Player werd in januari van dit jaar thuis gebruikt door 21,5 miljoen Amerikanen, een stijging van 31,2 procent. Het gebruik van Apples QuickTime steekt hierbij schril af. Het thuisgebruik hiervan daalde met 8,4 procent tot 7,29 miljoen gebruikers. Over de hele linie nam het thuisgebruik onder Amerikanen van mediaplayers toe met ruim 33 procent tot 41,7 miljoen verschillende consumenten. Veel mensen gebruiken meerdere spelers naast elkaar. Anderen hebben wel een player op hun computer, maar gebruiken deze niet. Wat betreft het gebruik op het werk nam het totale aantal gebruikers met 35 procent toe tot 15,7 miljoen. Ook hier is Real marktleider met 10,5 miljoen gebruikers (plus 52,1 procent), gevolgd door Windows Media Player (9 miljoen gebruikers, plus 39,9 procent). Het gebruik van QuickTime groeide in deze markt wel; met 8,5 procent tot 1,9 miljoen gebruikers op het werk. Volgens Media Metrix heeft bijna 100 procent van alle computergebruikers inmiddels een mediaplayer. Bovendien wordt deze software steeds meer gebruikt. Er is immers hoe langer hoe meer materiaal beschikbaar op internet. Bovendien krijgen steeds meer mensen de beschikking over breedbandig internet.