Dat ontdekte ceo Ran Geva van zoekmachinestartup Omgili. Afgelopen mei heeft Google 'Search Options' geïntroduceerd, een manier om de resultaten van een zoektocht binnen een bepaald tijdsbestek te plaatsen. Standaard zijn de opties: altijd, afgelopen jaar, afgelopen week, recente resultaten en afgelopen 24 uur. Door een parameter in de url te veranderen kunnen de zoekresultaten beperkt worden tot een minuut of een seconde.

Per seconde

Geva verandert de 'qdr:d' parameter die gebruikt wordt in de gegenereerde resultaten voor de afgelopen 24 uur. De ceo neemt aan dat 'qdr' staat voor Query Date Range en de 'd' voor dag.

"Het enige wat je moet doen om in de laatste minuut of laatste seconde te zoeken, is de parameter te veranderen in 'qdr:n' voor minuten en 'qdr:s' voor de afgelopen seconden", legt Geva uit. de optie 'm' staat voor maand. Het is ook mogelijk om in de laatste tien minuten te zoeken door de parameter 'qdr:n10' te gebruiken, 'qdr:s30' toont de resultaten van de laatste dertig seconden.

'Google moet realtime mogelijk maken'

Techblog Read Write Web vergeleek realtime Twitter zoekresultaten met de resultaten die Google levert. Een zoekopdracht naar het woord 'pirates' gaf via de Twitter-zoekmachine 2 resultaten binnen een minuut, via Google kwamen er negen resultaten terug.

Afgelopen mei zei Larry Page, mede-oprichter van Google, dat de zoekmachine absoluut in de realtime zoekmarkt moet stappen. Op de Le Web conferentie in Parijs werd hem gevraagd wat hij van Twitter vond: "Ik heb altijd gedacht dat we het web elke seconde moeten indexeren om realtime zoeken mogelijk te maken."

"Daar werd ik in het begin door mijn team om uitgelachen, ze geloofden me niet. Nu weten ze dat ze het moeten doen. Niet iedereen heeft indexatie per seconde nodig, maar mensen worden aardig enthousiast over realtime zoeken", antwoordde hij.