Gijs Graafland van Name Space ziet zichzelf als een typische representant van de nieuwe economie die het opneemt tegen de machtige oude economie. David (Name Space) contra Goliath (Unilever) kortom. Unilever snapt volgens hem niets van internet, en de rechters al helemaal niet. Een rechter bepaalde onlangs dat Name Space 21 domeinnamen – zoals Glorix.nl – moet overdragen aan multinational Unilever. Name Space is hiervan weinig onder de indruk en kiest bij monde van Gijs Graafland frontaal de aanval op zowel de oude economie als de in zijn ogen onkundige rechters. "Rechter roept maar wat" "Wij weigeren het vonnis te volgen, omdat dat onuitvoerbaar is. De rechter roept maar wat, hij beheerst de internetmaterie totaal niet. In het vonnis staat dat wij 'al het mogelijke moeten doen', maar kennelijk houdt dat in dat wij de mensen van Unilever een cursus internet moeten geven", aldus een strijdbare Graafland. Volgens Graafland is het technisch onmogelijk te voldoen aan de door de rechter gestelde eisen. "We zijn drie weken bezig geweest met die lui van Unilever, maar zij snappen het allemaal niet. Ik heb geen zin om voor cursusleider te spelen. Ze zoeken het maar uit." Een van de problemen is dat de namen aan een provider in Engeland moeten worden overgedragen, dit stuit volgens Graafland op onoverkomelijke problemen. Merkenmaffia Graafland bestrijdt het idee dat zijn bedrijf Name Space aan domeinkaping doet. "Dat is grote onzin; niet wij maar de machtige bedrijven uit de oude economie doen dat. De merkenmaffia probeert ons met grof juridisch geweld van onze domeinnamen af te halen. Ze hebben gewoon zitten slapen, zoals bijna alle bedrijven uit de oude economie. Ik zou zeggen: kom van je luie stoel af en registreer je merk. Maar probeer niet je gelijk te halen via rechters die er niets van snappen." Name Space moet nu een dwangsom van 1000 gulden per dag betalen, vanaf de dag van het vonnis. Inmiddels staat het internetbedrijf dus al voor ruim 20.000 gulden in het krijt bij Unilever. Graafland weigert echter dit over te maken: "Ze komen het maar halen." Name Space gaat overigens nog in hoger beroep tegen de uitspraak. Een andere zaak – aangespannen door een groot aantal merkhouders – loopt nog. Deze komt op 7 juni voor de rechtbank in Amsterdam. Unilever is door Name Space niet op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen en vindt het dus voorbarig om hierop te reageren.Eerdere relevante berichten: Name Space verheugt zich op rechtszaak om domeinen (09 mei 2000) Grote merkhouders versus louche domeinboer (03 mei 2000) Domeinboer registreert Hitler.nl 'uit hygiënisch oogpunt' (26 april 2000)