Insinger de Beaufort, een Nederlands-Britse bank op het gebied van private banking en vermogensbeheer, was ontevreden over de dienstverlening van Centric. Zo zouden e-mails verdwenen zijn, waren beleggingsrapportages niet actueel, zodaning dat de bank vreesde dat het werk stil kwam te liggen.

Bij de migratie naar een nieuw it-systeem ligt Centric echter dwars, zo claimt Insinger de Beaufort. Na een conflict over de vergoeding van het migratiewerk schortte de dienstverlener de werkzaamheden op.

50.000 euro per dag

De rechtbank in Amsterdam bepaalde maandag in een kort geding dat Centric binnen 24 uur de migratiewerkzaamheden moet hervatten. Doet het bedrijf dit niet, dan dreigt een boete van 50.000 euro per dag, tot een bedrag van 500.000 euro.

Centric-topman Gerard Sanderink klaagde tijdens het kort geding dat Insinger de Beaufort niet betaalde voor het migratiewerk. Hij stapte zelfs ten einde raad naar de De Nederlandsche Bank (DNB) om betalingen af te dwingen.

'Van lotje getikt'

"Ik ben toch niet van lotje getikt? Waarom zou ik aan een exit, die ik eigenlijk helemaal niet wil, meewerken als ik er niet voor betaald krijg", zei een geëmotioneerde Sanderink tijdens de zitting volgens de aanwezige pers.

Maar de rechter had geen oor voor het betoog van Centric en dwingt het bedrijf tot medewerking aan de migratie. Vanwege het spoedeisende karakter van de zaak heeft de rechter met spoed een uitspraak gedaan. Het volledige vonnis met motivering komt op 25 februari.