UPC adverteerde in televisiecommercials en dagbladadvertenties met de slogan dat Chello 'adsl van KPN te snel af was.' Het kabelbedrijf vergeleek de downloadsnelheid van zijn eigen dienst met de downloadsnelheden van de internetdiensten van KPN. KPN vond de vergelijkende reclamecampagne ontoelaatbaar en spande een kortgeding aan. De Voorzieningenrechter van de Amsterdamse rechtbank heeft vrijdag de eisen van KPN Telecom tegen UPC afgewezen, zo meldt UPC in een persbericht. KPN eiste een verbod op de televisiecommercial en rectificatie. De rechter heeft KPN op enkele punten gelijk gegeven, maar dit was niet van invloed op de uiteindelijke beslissing. KPN betoogde onder meer dat na een recente verbetering van zijn netwerk Chello niet meer 'tot twee keer zo snel' was, zoals UPC in zijn campagne beweerde. De rechter stelt dat deze bewering van UPC niet correct is, maar vindt rectificatie een te zware maatregel. UPC baseerde de reclamecampagne op een recent onderzoek van Speedtest dat werd gepubliceerd in PC Magazine. Ook na de verbetering in het KPN-netwerk is Chello gemiddeld nog altijd tot ongeveer 1,8 keer zo snel als adsl van KPN, aldus de rechter. "Daarmee blijft de hoofdboodschap van de campagne, dat Chello in verreweg de meeste gevallen sneller is, overeind", zo concludeert UPC triomfantelijk. De rechter vindt tot slot dat de disclaimer in de televisiecommercial dat het een vergelijking betreft van internetproducten in de prijsklasse 'onder 60 euro' beter leesbaar had moeten zijn. KPN is veroordeeld in de kosten van het kortgeding.