Rechter Rakoff heeft in de zaak, die op maandag begon, vijf getuigen gehoord. Daaronder bevonden zich Michael Robertson, directeur van MP3.com, en Edgar Bronfman, bestuursvoorzitter van Universals moederonderneming Seagram. De zaak handelt over de dienst My.MP3.com. Volgens Universal heeft de MP3-site daarmee haar auteursrechten geschonden. Via de dienst kunnen internetters vanaf elke computer online naar cd's luisteren, mits zij kunnen aantonen dat zij die cd al in hun bezit hebben. Om dat te bewijzen moet de internetter eenmalig de cd in de cd-rom stoppen, waarop MP3.com de drive scant. Voor de dienst, die overigens in mei al is stopgezet, legde MP3.com een digitale database aan met zo'n 80.000 cd's. Zo'n 5.000 daarvan waren cd's van Universal. Ook Sony, EMI, BMG en Warner dreigden naar de rechter te stappen, maar schikten de zaak uiteindelijk met MP3.com. De muzieksite zou bij die schikkingen naar verluidt elke maatschappij zo'n 20 miljoen dollar hebben betaald. Universal wilde van een schikking niets weten en vond dat de rechter maar moest uitmaken hoeveel geld MP3.com zou moeten betalen voor de vermeende copyrightschending. Woensdag stelde de rechter een zeer ruime richtlijn vast voor de eventueel te betalen schadevergoeding. Die zou per cd 200 tot liefst 150.000 dollar kunnen bedragen. Dat zou betekenen dat Universal, indien het in het gelijk wordt gesteld, kan rekenen op een bedrag tussen de 1 en 750 miljoen dollar. Maar er zijn twijfels of Universal de zaak ook echt zal winnen. De platenmaatschappij moet daarvoor aantonen dat MP3.com met opzet haar auteursrechten heeft geschonden. Volgens een door Bloomberg geciteerde juridische expert heeft de rechter nogal wat twijfels over het vermogen van Universal om dat te doen. Wel wees de rechter het argument van MP3-directeur Robertson dat Universal de zaak gebruikte om de site uit de markt te drukken van de hand. De motieven van Universal doen volgens de rechter niet ter zake. Op die gronden verwierp de rechter ook het argument van MP3.com dat Universal de zaak niet wilde schikken vanwege haar eigen internetstrategie. Universal begint speciale breedbandsite Over die internetstrategie werd deze week iets meer bekend. Universal lanceerde dinsdag de website musicuwant.com, waarop de platenmaatschappij muziekvideo's uitzendt die speciaal gemaakt zijn voor internetters met een breedbandaansluiting. Mensen die nog gewoon via de telefoonlijn het net opgaan, zullen hun verbinding zien bezwijken onder de toeters en bellen op de site. De eerste vier maanden zijn nog een proefperiode. Universal zal daarin onderzoeken hoe consumenten op de aangeboden content reageren.