Volgens de aanklacht van de vrouw heeft het onafhankelijke platenlabel Fahrenheit Entertainment consumenten misleid door niet op zijn cd's te vermelden dat die voorzien zijn van copyright-beschermingssoftware.

Op de cd die de vrouw kocht, 'Charley Pride: A Tribute to Jim Reeves', stond geen waarschuwing dat de cd niet werkt in cd-rom spelers. Bovendien moeten consumenten die nummers van het album alsnog op hun computer willen hebben, zich bij een website aanmelden met hun persoonsgegevens – een inbreuk op de privacy, zo meent de vrouw.

"De wet schrijft bedrijven voor om consumenten te informeren over zaken die relevant kunnen zijn voor de beslissing om een product al dan niet te kopen en Fahrenheit heeft dat niet gedaan", aldus Ira Rothken, de advocaat die de rechtszaak aanspande, tegenover CNet.

Het installeren van copyright-beschermingssoftware op cd's heeft de laatste tijd een hoge vlucht genomen. Steeds meer platenmaatschappijen willen zichzelf beschermen tegen de illegale uitwisseling van muziekbestanden via internet.

Fahrenheit Entertainment maakt gebruik van de technologie van SunnComm, een bedrijf dat een technologie heeft ontwikkeld die ervoor zorgt dat de tracks van een cd niet zomaar op de computer kunnen worden gezet.

SunnComm werkt ook samen met de mediagigant Bertelsmann. Voorlopig gebruikt de platenmaatschappij de techniek van SunnComm alleen nog maar voor de cd's die voor promotionele doeleinden worden gebruikt (bijvoorbeeld recensie-exemplaren voor journalisten). Of Bertelsmann de techniek ook voor de consumentenmarkt zal gaan gebruiken, besluit het Duitse bedrijf pas later.