Behalve Microsoft daagt de Zuid-Koreaanse organisatie People's Solidairy for Participatory Democracy (PSPD) ook een Koreaanse internetaanbieder en het ministerie voor Informatie voor de rechter, zo meldt eWeek.

De PSPD treedt op namens 1500 Koreaanse internetgebruikers, zeventig eigenaars van internetcafés en een internetwinkel. Op de Engelstalige site van de PSPD stond op het moment van schrijven overigens nog niets over de aanstaande rechtszaak.

De Slammer-worm zorgde in januari wereldwijd voor veel problemen. Door het verkeer dat de worm veroorzaakte, was het internet significant trager. Sommige sites waren onbereikbaar. In Zuid-Korea was de schade het grootst. Verscheidene internetaanbieders waren geruime tijd offline.

Productaansprakelijkheid

De PSPD beroept zich in de rechtszaak op de productaansprakelijkheidwet die Zuid-Koreaanse consumenten het recht geeft om fabrikanten voor de rechter te slepen vanwege schade die het gevolg is van een product.

De Slammer-worm maakte gebruik van een lek in de SQL databasesoftware van Microsoft. Het softwareconcern had overigens een halfjaar voor de wormuitbraak al een patch (reparatiesoftware) voor het gat beschikbaar gesteld.

De vraag is dan ook of de rechtszaak tegen Microsoft veel kans maakt. Zo is onduidelijk of aansprakelijkheidwet ook van toepassing is op software. Bovendien zou de gebruikersovereenkomst voor de Microsoft-software roet in het eten kunnen gooien. Gebruikers die daarmee akkoord gaan, geven het recht op om de fabrikant aansprakelijk te stellen voor geleden schade.