Met de uitspraak komt de Reclame Code Commissie tegemoet aan klachten die de Consumentenbond eerder indiende. De bond lanceerde eind mei het 'Meldpunt Reislokkertjes' en kreeg veel reacties over de websites van Aer Lingus, Jet2com, Skyeurope en Ryanair. De reissites bleken de volledige reiskosten, inclusief belasting en toeslagen, pas tijdens het boeken te melden.

Dit is in strijd met de Code Reisaanbiedingen die in april 2007 in werking trad. Die code schrijft voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen moeten opnemen. Ook beoogt de code een einde te maken aan 'lokkertjes', mooie reizen tegen lage prijzen die in de praktijk niet te boeken zijn.

De Reclame Code Commissie verklaarde de klachten van de Consumentenbond gegrond en heeft de aanbeveling gedaan dat de vier reisorganisaties het adverteren met 'uitgeklede' prijzen staken. De Consumentenbond onderzoekt de komende maanden of de bedrijven de aanbeveling naleven. De bedrijven kunnen nog beroep aantekenen. De Reclame Code Commissie buigt zich binnenkort nog over twee vergelijkbare klachten van de bond, tegen Transavia.com en Wizzair.