Steen des aanstoots waren twee commercials van Tiscali en UPC waarin zij hun combinatiepakketten voor telefonie en internet aanprijzen. Zowel in de Tiscali-advertentie als in het UPC-spotje wordt alleen de actieprijs vermeld: 24,95 euro per maand.

Tele2 vond dat misleidend omdat consumenten na de actieperiode meer moeten gaan betalen. Na drie maanden kost het abonnement bij Tiscali 34,95 euro per maand. Bij UPC is de actieperiode na een half jaar afgelopen. Daarna betalen consumenten 29,95 euro per maand.

"De normale prijs werd niet duidelijk in de commercials", stelt Remco Meerstra, woordvoerder van Tele2. "Dat is misleiding. We zijn blij dat de Reclame Code Commissie ons daarin gelijk heeft gegeven." De Reclame Code Commissie beveelt UPC en Tiscali aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Disclaimer

Tiscali-woordvoerder Wander Bruijel: "We hadden wel een disclaimer in de campagne dat de actieprijs maar drie maanden gold, maar de normale prijs vermeldden we niet. Die stond overigens wel vermeld op onze site. Het is nooit de bedoeling geweest om misleidende informatie de wereld in te brengen."

Tiscali was al voor de uitspraak van de Reclame Code Commissie gestopt met het uitzenden van de betreffende commercials. "De campagne was al voorbij", aldus Bruijel. De internetaanbieder gaat wel de vervolgcampagne nog een keer onder de loep nemen.

Boter op het hoofd

Ook UPC heeft zijn campagne al stopgezet. "Het is treurig, maar de Reclame Code Commissie loopt met deze uitspraak achter de feiten aan", aldus UPC-woordvoerder Mark Zellenrath.

Zellenrath noemt de klacht van Tele2 'kleinzielig'. "Ze bieden zelf een vergelijkbaar pakket aan dat duurder is dan dat van ons: 37,95 euro per maand. Omdat ze de strijd niet via de markt konden winnen, hebben ze nu geprobeerd om de zaak via de Reclame Code Commissie uit te vechten."

De UPC-woordvoerder vindt dat Tele2 'boter op het hoofd' heeft. "Tele2 en Versatel laten zelf een spoor van klachten van de Reclame Code Commissie en rechterlijke uitspraken achter zich."