Zo'n 2500 vrijwilligers hebben de afgelopen maanden in de Noord-Zweedse stad Luleå meegedaan met e-Street, een praktijktest om te kijken of reclame via sms invloed heeft op het koopgedrag van de ontvanger van het bericht. De mensen die meededen gaven vrijwillig toestemming om reclame via sms te ontvangen. De vrijwilligers maakten van tevoren kenbaar in welke categorieën ze informatie wilden ontvangen. "Nadat McDonald's een groep testers een berichtje gestuurd had, bleek 25 procent van de vrijwilligers zich naar het hamburgerrestaurant te snellen en een hamburger te kopen", zegt Mats Eriksson van Makitalo Research Centre tegen Reuters. Hetzelfde patroon deed zich voor bij andere bedrijven die meewerkten aan de test. Volgens de onderzoekers een teken dat marketing via sms werkt. Dat is goed nieuws voor marketingbedrijven die graag hun reclameboodschappen kwijt willen aan de consument. In dit geval is wel getest bij mensen die vrijwillig aangaven op de hoogte gehouden te willen worden producten. Wat het effect is op mensen die niet om de reclame via sms gevraagd hebben, is niet uit het onderzoek naar voren gekomen. De onderzoekers hielden zich niet alleen bezig met reclame via sms. Er werden meer toepassingen via de mobiele telefoon getest. Zo heeft men een wachtrijtest uitgevoerd. Hierbij werden bezitters van een mobiele telefoon per sms gewaarschuwd als een rij wachtenden voor bijvoorbeeld een restaurant geslonken was tot (minder dan) tien mensen. Verder wordt het netwerk in Luleå gebruikt om UMTS-diensten te testen waarbij gekeken wordt wat de mogelijkheden van multimedia via de mobiele telefoon zijn en waar gebruikers bij dit soort diensten op zitten te wachten.