Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) staat achter de richtlijn van het Europees Parlement om ongevraagde reclame per e-mail en sms te verbieden. Het IAB ziet dit `als een eerste stap' en benadrukt het belang deze richtlijn om te zetten in Nederlandse wetgeving. De afgelopen twee jaar heeft het IAB – bijvoorbeeld in overleggen met de NLIP en de Consumentenbond - zich naar eigen zeggen al sterk gemaakt voor een opt-in regeling. "We hebben steeds gepleit voor een opt-in regeling, omdat privacy van internetgebruikers voor ons voorop staat", aldus voorzitter Igor Beuker. Het IAB heeft `verdere professionalisering en ontwikkeling van internet advertising en interactieve marketing' als eerste doel.

DMSA

De mening van het IAB staat diametraal tegenover die van de DMSA, de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing. Deze brancheclub reageerde uiterst teleurgesteld op de uitslag van de stemming. Hiermee zal namelijk de `ontwikkeling van e-marketing in Europa onnodig worden geremd', aldus de DMSA. De organisatie stelt dat de argumenten voor opt-in regelingen voornamelijk gebaseerd zijn op het bestrijden van spam. Opt-in regelingen zouden daar echter geen oplossing voor zijn. De DSMA ziet meer in zelfregulering door de branche.