De omzet uit online advertenties kwam het tweede kwartaal van dit jaar uit op 2,37 miljard dollar, een stijging van maar liefst 43 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dit blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Internet Advertising Bureau, de brancheorganisatie voor de online reclamemarkt. De branche bereikte in het laatste kwartaal van 2000 een voorlopig hoogtepunt met een omzet van 2,12 miljard dollar. Hierna ging het in rap tempo mis met de dotcomsector. In het derde kwartaal van 2002 werd het absolute dieptepunt gehaald, toen niet meer dan 1,45 miljard dollar aan online reclame werd omgezet. Vervolgens vond de branche de weg omhoog, met als resultaat nu al zeven opeenvolgende kwartalen groei. Alhoewel de groeipercentages van de late jaren negentig niet worden behaald, zijn analisten tevreden met de huidige groei. "Dit is niet de ongezonde, irrationele groei van de jaren negentig. Dit zijn keiharde dollars", zo zegt een analist van Jupiter tegenover The Wall Street Journal. De grootste groei binnen het segment komt voor rekening van betaalde links bij zoekdiensten als Google. De omzet uit dergelijke advertenties verdubbelde bijna tot 947 miljoen dollar.