De recent geïntroduceerde Red Hat Desktop is overduidelijk voor de zakelijke gebruiker bedoeld. Alleen al de verpakking van de twaalf cd's onderstreept deze focus: een handzaam pakketje in plaats van de grote lege dozen die bij winkels als Dixons liggen. Het bedrijf lijkt zijn beperkingen te kennen. "We zijn geen Microsoft. Red Hat Desktop is niet voor de doorsnee thuisgebruiker", zo zegt Paul Salazar, marketingdirecteur van Red Hat in Europa. "De software heeft simpelweg teveel beperkingen voor de consument." Met name op het gebied van plug&play en ondersteuning van diverse mediatypen moet Red Hat nog het nodige werk verrichten. Salazar: "De consument wil games spelen en videootjes kijken." In de komende tussentijdse update van Red Hat Desktop (versie 4) wordt overigens al voorzien in bredere ondersteuning, onder meer voor mpeg en dvd. Waarschijnlijk komt Red Hat `over een jaar of twee' ook met een Linux-distributie speciaal voor de consumentenmarkt, zo zegt Salazar. "Hierover is nog geen definitieve beslissing genomen, maar dat zie ik wel gebeuren." Red Hat moet in dat geval een alternatief bieden voor de komende versie van Windows, Longhorn. De grootste uitdaging is volgens Salazar om de twee kampen goed te laten samenwerken. Zie ook het achtergrondverhaal over Red Hat.