Naast het optuigen van een speciale crisissite door de gemeente Rotterdam is ook de veiligheidregio Rotterdam-Rijnmond bezig met een eigen crisissite. Via rijnmondveilig.nl maar ook via sociale media als Twitter, Facebook, Hyves en per sms en e-mail moeten inwoners geïnformeerd worden over calamiteiten in de regio. Dit moet gebeuren met één druk op de knop. Dit gebeurt omdat de veiligheidsregio af wil van het idee dat de overheid alleen informeert via sirenes en mogelijk nog een bewonersbriefje.

Alarmeren

"Wij hopen dat we begin juli met de proef kunnen starten", zegt Maurice Lenferink, hoofd communicatie van de veiligheidsregio in een telefonisch interview. De proef loopt een half jaar waarna een evaluatie volgt. De website blijft daarna sowieso in de lucht maar er wordt dan gekeken of er ook wordt doorgegaan met de alarmeringen via sociale media.

Dat alarmeren gaat op een manier die te vergelijken is met Amber Alert. Inwoners die graag snel willen weten wat er aan de hand is in de buurt als ze veel sirenes horen of een grote rookpluim zien, worden ingelicht via de site. Het proces is ingedeeld in drie categoriën. "We hebben de kat in de boom, dat is P2000, daar doen we verder niks aan', legt Lenferink uit. "Maar we gaan met de burger communiceren op het moment dat wij vanuit de burger geredeneerd denken: dit vindt men wel interessant."

Snelle communicatie

Mocht zo'n geval zich voordoen dan moet er binnen 10 minuten een eerste bericht op de site staan. Dat kan een heel grof bericht zijn, aldus Lenferink: "Explosie bij de Shell in de Botlek. Vermoedelijk meerdere doden en gewonden. Brandweer is aanrijdend." Daarna loopt de berichtgeving door totdat er, als het incident voorbij is, een samenvatting van de gebeurtenissen wordt geplaatst.

Voorlopig is gekozen voor een proef waarin alleen wordt gezonden, simpelweg omdat het veel geld kost om 24 uur per dag een aantal werknemers paraat te hebben om te reageren op vragen.

'We twitteren ons al gek'

Het sociale media gedeelte gaat van start als de veiligheidsregio besluit dat het publiek actief geïnformeerd moet worden. Bijvoorbeeld als in een bepaalde wijk alle ramen en deuren gesloten moeten worden. "Dan is hier het adagium om alle beschikbare middelen, zowel bestaand als nieuwe, die we maar kunnen vinden te gebruiken om mensen te alarmeren. Met één druk op de knop en met één boodschap gevalideerd door de overheid."

Op Twitter is al gestart met het verspreiden van informatie. "Als je op twitter.com/vrrcommunicatie kijkt dan zie je dat we ons de afgelopen weken al helemaal gek twitteren", zegt Lenferink. Dat twitterbericht moet de basis worden voor het bericht op de website en wordt ook de basis van het bericht dat via andere kanalen wordt verspreid. Door de communicatie op deze manier aan te pakken hoopt Lenferink dat het vertrouwen in de overheid weer terugkomt.

Voor de proef is 110.000 euro uitgetrokken. Dat bedrag zou voornamelijk nodig zijn om de site redundant te hosten. De achterliggende techniek is gebaseerd op die van Amber Alert. "Hadden we dat niet gedaan dan waren de kosten nog vele malen hoger geweest", zegt Lenferink.