Vanaf vandaag is het afgelopen met het geploeter: je hoeft niet meer een unieke naam te bedenken als gebruiker. Je hoeft niet meer bang te wezen dat "drspock" al vergeven is aan een ander. Je kunt het notitieblokje waarop een cryptisch, want moeilijk-te-raden-wachtwoord staat genoteerd meegeven met het oud papier. Zeg maar dag met je handje tegen het ezelsbruggetje waarmee je probeerde al die gegevens te onthouden. Want eenmaal geregistreerd – een procedure van luttele minuten – leidt een cookie je volautomatisch WebWereld binnen. Met het nieuwe registratiesysteem hopen de webmasters een aantal obstakels voor gebruikers uit de weg te ruimen. Dat die er waren kon niet worden ontkend: in het maartnummer van het IDG-tijdschrift Net zegt de hoofdredacteur Charles de Vroede van de Telegraaf-i dat hij vroeger nog wel eens naar WebWereld keek: "Maar iedere keer als de maanstand wisselt schijnt mijn wachtwoord onklaar te raken. Ik heb het opgegeven." De nieuwe aanpak moet ook het aanmelden en afmelden voor de WebWereld Nieuwsbrief vereenvoudigen – een ander euvel waarmee sommige lezers nog wel eens kampen. Het vernieuwde registratiesysteem werd een tijdje geleden al geïntroduceerd. Wie dat wilde kon alvast zijn gegevens invoeren en de korte procedure doorlopen. Op de voorpagina van WebWereld staat dan ook naast het logo vermeld of je je al hebt geregistreerd. Alle gebruikers van WebWereld krijgen tot 1 oktober de kans om hun registratie op orde te brengen. Daarna gaat de site op slot voor mensen die de komende negen dagen verzuimen om zich opnieuw aan te melden en stopt ook de toezending van de Nieuwsbrief. Natuurlijk kun je je ook na 1 oktober altijd gratis inschrijven als gebruiker van WebWereld. Bij de introductie van de toegang-via-een-cookie heeft een deel van de lezers bezwaar gemaakt tegen deze methode. Ze vrezen voor aantasting van hun privacy of vinden het geen prettig idee dat een andere computer bestanden – hoe klein ook – op hun harde schijf plaatst. Die vrees is niet onbegrijpelijk, maar verreweg de meeste cookies zijn ongevaarlijk. Ze bevatten alleen persoonlijke gegevens als een site daar zelf om vraagt en de gebruiker die invoert. Dat gebeurt bij WebWereld niet. Waarom wil WebWereld überhaupt nog een registratiesysteem? Het grootste voordeel is dat een website zijn lezers informatie op maat kan bieden, omdat bekend is wat voor vlees er in de kuip zit. Handig bij de selectie van nieuws, handig bij het bedenken van een nieuwe vormgeving. Op den duur kun je ook gepersonaliseerde pagina's bieden, met alleen het nieuws en de software die de gebruiker interesseert. En je kunt aan een geregistreerde bezoeker allerlei diensten aanbieden, bijvoorbeeld een e-mailservice of een vacaturebank. Wie toegang wil blijven houden tot WebWereld kan het beste spoorslags naar het registratieformulier browsen. Daar vind je ook informatie over cookies en andere details. Tegen Charles de Vroede en al die anderen zouden we willen zeggen: welkom terug! Wat vinden gebruikers van het nieuwe registratiesysteem? De Stemming staat open voor alle lof èn kritiek!