Dit zegt Paul Richer van adviesbureau Genesys. "De reissites hebben beter gereedschap om de klap te overleven." Zo kunnen ze op de site de laatste prijzen geven. Bij de reissite Expedia worden prijzen van hotels 24 uur per dag aangepast. Ook kunnen de sites snel hun klanten emailen als ze een aanbieding hebben. Richer ziet nog een voordeel voor de sites boven de reguliere vliegmaatschappijen. "Mensen boeken dit jaar later dan normaal en internet is dan een logische plek om te zoeken naar last-minute aanbiedingen," zegt hij tegenover BBC News Maar zo positief was Richer een kleine twee weken na de ramp van 11 september niet. Op de site van Genesys vroeg hij zich in een artikel af of de sites wel zouden overleven. Aangezien ook de reisportals medewerkers moesten ontslaan na een teruglopend aantal boekingen. Ebookers ontsloeg 20 procent van zijn medewerkers, het Europese Priceline ontsloeg het grootste gedeelte van zijn afdeling in Londen en Travelocity gaf een winstwaarschuwing van 9 procent voor het vierde kwartaal. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden. Zo zag Expedia dat het aantal verkopen in oktober vorig jaar was gestegen naar ongeveer 85 procent van het oude niveau van voor september. Ook het totaalaantal verwachte onlineboekingen van 2002 is hoopgevend, volgens onderzoeksbureau Datamonitor. Het bureau verwacht dat in Europa voor 12,7 miljard dollar zal worden besteed aan het boeken van reizen via internet. Dit is meer dan twee keer zo veel als in 2001.