Aan het eind van het jaar waren 28,8 miljoen domeinnamen geregistreerd, zo maakte Verisign vrijdag bekend. Dat betekende een stijging van 2 procent vergeleken met eind 2000. De groei steekt schamel af bij de ruime verdrievoudiging van het aantal domeinnamen in 2000 en de ruime verdubbeling in 1999. Bovendien daalde in de tweede helft van 2001 het aantal domeinnamen zelfs. Eind juni telde Verisign, de beheerder van de .com-, .net- en .org-domeinen, nog 32,4 miljoen domeinnamen. In september was het aantal gedaald tot 32 miljoen, om in de laatste drie maanden van het jaar verder te zakken tot 28,8 miljoen. Juist in die maanden werden een aantal nieuwe domeinextensies, zoals .info en .biz, werden geïntroduceerd. Maar de registratie van deze domeinen kon de daling in het aantal vastgelegde .com-, .net- en .org-domeinen niet compenseren. Oorzaak voor de daling van het aantal domeinnamen is volgens deskundigen dat het voorheen zeer populaire `domeinkaping' een stuk minder lucratief is geworden. In voorgaande jaren legden gelukszoekers massaal makkelijk in het gehoor liggende domeinnamen vast in de hoop deze later voor veel geld te kunnen verkopen. Soms met succes, zoals in het geval van business.com dat eind 1999 voor 7,5 miljoen dollar werd verkocht. Met de economische malaise is het aantal bedrijven met grootse internetplannen echter drastisch afgenomen, en daarmee ook het aantal bedrijven dat forse bedragen voor interessante domeinnamen over heeft.