Volgens Mike Schroepfer, vice president of engineering bij Mozilla zal Release Candidate 1 (RC1) ergens in mei gereed zijn, wanneer de werkzaamheden op schema blijven, meldt ComputerWorld. Volgens Schroepfer zullen de release kandidaten elkaar minder snel opvolgen dan de bètaversies: "De code van bèta 5 is nu bevroren en zal binnenkort worden uitgebracht, waarna we overstappen naar het RC-stadium. Dit stadium zal iets langzamer verlopen omdat we de feedback van gebruikers moeten verwerken".

Bètagebruik afgeraden

In tegenstelling tot de gangbare manier van zaken, raadt Mozilla gebruikers doorgaans af om een bètaversie van haar producten te gebruiken, en wordt er benadrukt dat ze voornamelijk zijn bedoeld voor testdoeleinden en ontwikkelaars. Daarentegen worden gebruikers wel aangemoedigd om gebruik te maken van de RC-builds, zodat deze feedback kan worden meegenomen in de definitieve release.

Drie RC's

Hoewel de plannen voor de release nog niet helemaal vastliggen, heeft Schroepfer wel laten weten dat hij verwacht dat de release van Firefox 3.0 zal verlopen volgens het gebruikelijke schema. Dit houdt in dat er in totaal drie release kandidaten zullen verschijnen voordat de definitieve versie op de markt wordt gebracht. Schroepfer: "De RC-periode is erg belangrijk voor de ontwikkelaars van extensies voor onze browsers. Zij wachten doorgaans tot de release het RC-stadium heeft bereikt, voordat ze hun add-ons gaan aanpassen."

Release in juni

Als alles volgens plan verloopt, dan zal Firefox 3.0 in juni worden uitgebracht. Eerder deze maand verscheen bèta 4, en de vijfde en laatste bètaversie wordt volgende week verwacht. De open-source browser van Mozilla heeft op dit moment een marktaandeel in handen van maar liefst 17,3 procent volgens de meest recente gegevens van Net Applications Inc.

Onbetwiste marktleider is nog altijd Microsoft, die met Internet Explorer 74,9 procent van de markt in handen heeft. Safari van Apple staat op de derde plaats met 5,7 procent, maar hier kan wel eens verandering in komen nu Apple een agressievere marketingstrategie heeft ingezet door Safari aan te bieden met behulp van Apple Updater.