De hoofden van de twee nieuwe bedrijfsonderdelen zullen rechtstreeks verantwoordelijkheid moeten afleggen bij Microsoft-baas Steve Ballmer, zo blijkt uit de aankondiging van Microsoft.

Nieuw hoofd

Voortaan zullen Steven Sinofsky, Jon DeVaan en Bill Veghte de nieuwe afdeling Windows/Windows Live leiden. Voor de afdeling Online Services Business zoekt Microsoft nog een nieuw hoofd. Satya Nadella blijft verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Microsofts zoekdiensten, MSN en advertentieplatform, terwijl Brian McAndrews aan het roer staat van de Advertiser & Publisher Solutions Group (APS).

Vertrek Johnson

Kevin Johnson, voormalig hoofd van de Platforms & Services-afdeling, zal het bedrijf binnenkort verlaten vertrekken om baas van netwerktechnologiefabrikant Juniper Networks te worden. Hij zal zijn best doen voor een 'soepele overgang' naar de nieuwe situatie, aldus Microsoft. Voor zijn komst naar Microsoft in 1992 was Johnsons onder meer werkzaam bij IBM.

Als hoofd van Windows en Windows Live was Johnson verantwoordelijk voor de online zoek- en advertentiestrategie waarmee Microsoft concurrent Google te lijf wilde gaan. Zo was Johnson nauw betrokken bij de mislukte overnameplannen van Yahoo.

Innovatie en overnames

In een uitgelekte memo legt Ballmer de reorganisatie en het vertrek van Johnson uit aan zijn medewerkers. Hierin weidt de Microsoft-topman ook uit over de aanpak van de aartsrivalen Apple, Google en Yahoo.

Zo moet de achterstand op Google worden ingelopen door eigen innovatie en strategische aankopen op zoekgebied. "We komen met nieuwe ideeën die verdergaan dan een witte pagina met tien blauwe linkjes", aldus Ballmer. Ook zonder de aankoop van Yahoo denkt Ballmer de strijd om zoekresultaten en adverteerders te gaan winnen, met de juiste mensen, technologie en 'slimme investeringen'.