De grote reorganisatie van KPN is aanbeland bij de mobiele tak van het telecombedrijf. Bij de bezuinigingen die al 2,5 jaar lopen verliest 20 tot 25 procent van het KPN-personeel hun baan. Wat neer zal komen op een totaal van 4000 tot 5000 banen. Het is nog niet bekend hoeveel personeel bij de mobiele consumententak verdwijnt.

Dat moet komende maand duidelijk worden. Dan zullen de plannen, die afgelopen vrijdag intern zijn aangekondigd door de onlangs aangestelde directeur Jesper Eriksen, in detail neergelegd worden bij de ondernemingsraad.

'KPN moet efficiënter'

“Dit zijn onderdelen van de plannen uit 2011 waarbij KPN Nederland heeft aangekondigd dat het bedrijf veel efficiënter moet worden. Onderdelen die andere bedrijven beter en goedkoper kunnen, willen we uitbesteden. Managementslagen worden geschrapt. In totaal verdwijnen er 4000 tot 5000 banen", meldt KPN-woordvoerder Stefan Simons aan Webwereld.

Volgens de woordvoerder moeten de plannen eind dit jaar zijn afgerond. KPN probeert al lange tijd te reageren op de dalende inkomsten uit traditionele diensten zoals bellen en sms'en.

Mede door de populariteit van sociale netwerken en gratis berichtendiensten zoals WhatsApp en Facebook Messenger verliest het telecombedrijf veel inkomsten. Net als andere telco's worstelt KPN met een nieuw verdienmodel.

4G staat voor de deur

Met het aanstaande operationele 4G-netwerk komt daar mogelijk verandering in. KPN rolt als eerste Nederlandse telecomoperator over twee weken 4G uit, om te beginnen in de regio Amsterdam. Daarvan werden een week geleden de abonnementsprijzen bekend. KPN investeerde met 1,35 miljard euro fors in zijn nieuwe mobiele netwerk.