Als een verrassing komt deze aankondiging niet. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers vorige maand gaf hoogste baas Terry Semel al aan dat het bedrijf zou reorganiseren. Eerder deze week lekte al uit dat het zou gaan om ongeveer 400 banen, oftewel 12 tot 13 procent van het totaal aantal arbeidsplekken bij het internetbedrijf. De ontslagen vallen vooral bij de internationale afdelingen die zich bezighouden met sales, marketing en support. Tegelijk huurt Yahoo 100 nieuwe mensen in die zich moeten inzetten voor de zes nieuwe bedrijfsonderdelen. Deze zes (access, commerce, communications, enterprise, listings en media) komen in de plaats van de oude 44 onderdelen. Deze week werd bekend dat Yahoo zijn activiteiten in de VS gaat uitbreiden met het aanbieden van ADSL-internettoegang. Ook zal het bedrijf betaalde diensten zoals extra opslagruimte voor e-mailaccounts bij het ADSL-aanbod voegen. Dit past in het al eerder geformuleerde streven van Yahoo minder afhankelijk te zijn van de – momenteel erg zwakke – advertentiemarkt. Vorig jaar nog kwamen van alle inkomsten zo'n 90 procent uit advertenties, nu is dat gedaald tot bijna 80 procent. Yahoo wil dit in 2004 hebben teruggebracht tot ongeveer de helft. Hierdoor moet Yahoo een stabielere inkomstenstroom krijgen. Semel wil met tenminste 10 miljoen van de huidige 80 miljoen geregistreerde gebruikers een `betaal-relatie' aangaan. Dat kan via de ADSL-dienst zijn, maar ook met de nog dit jaar te lanceren betaalde muziekdienst Pressplay, waaraan Yahoo meedoet.