Het profielensysteem van Rijkswaterstaat wordt onder andere gebruikt voor het versturen van nieuwsbrieven. Gebruikers die geabonneerd waren op een nieuwsbrief zijn per mail verzocht een profiel aan te maken om de periodieke e-mail te blijven ontvangen. Bij het klikken op de link in de e-mail werd de gebruiker geleid naar de informatie van een vorige registrant. Voornaam, achternaam en e-mailadres waren te zien.

"Als men inlogt om een abonnement aan te maken, blijken de gegevens van de vorige persoon die een abonnement op de nieuwsbrief opvraagt te zien te zijn", mailt verontruste Webwereldlezer Patrick Sanders.

Eenvoudige beveiliging

Hij kreeg bijvoorbeeld de melding: Meneer Kole, u bent ingelogd. "Ik ben geen mijnheer Kole, en als je uitlogt en opnieuw op de link in de nieuwsbrief klikt, kom je in het volgende profiel terecht. Het ziet er naar uit dat er iemand met een wel erg eenvoudige beveiliging werkt", aldus Sanders.

Rijkswaterstaat laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van het probleem. "Er is iets fout, u kunt dus in het profiel van iemand anders komen", licht een woordvoerder toe. "Het is aan onze technische afdeling doorgegeven en die zijn op dit moment hard aan het werk." Wat er precies fout is gegaan, is niet bekend. Na melding werd de dienst offline gehaald om de problemen op te lossen. De zegsman verwacht dat dit nog 'enkele uren' gaat duren.

16.14 uur update Rijkswaterstaat meldt dat de problemen zijn opgelost: "Technisch probleem is opgelost. Gegevens konden niet worden aangepast. Onze excuses voor het ongemak!"

Heeft u ook een tip voor ons? Mail de redactie!