Woordvoerder van Rijkswaterstaat Mark van der Vusse laat nadrukkelijk weten dat er nog geen afspraken gemaakt zijn, maar dat er wel is gepraat. Hij geeft aan dat de aanleiding hiervoor verkeersveiligheid is. "Als mensen omgeleid worden via provinciale wegen is dat per definitie minder veilig, omdat deze wegen minder veilig zijn."

Rijkswaterstaat zegt hierop dat er van beide kanten wel bereidheid is om hier afspraken over te gaan maken, maar dat het nog lang niet zover is. Ook Anouska van Leeuwen van Tomtom laat weten dat de gesprekken nog in de beginfase zitten.

Tevens wil zij benadrukken dat Tomtom mensen altijd via de snelste route laat rijden en die gaat nooit door dorpskernen. "Het feit dat de provinciale wegen dichtslibben komt doordat er meer auto's op de weg zijn, niet door de navigatiesystemen. Het leek ons logisch om met de overheidsinstantie mee te denken om te kijken of wij ook een rol kunnen spelen in het oplossen van de problemen."

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten liet in september weten in het VNG Magazine dat er veel klachten zijn over vrachtwagens door dorpen die zich geheel laten leiden door hun navigatiesystemen. Van Leeuwen bestrijdt dit, zij is van mening dat navigatiesystemen hier geen schuld aan hebben. "Nog maar zo'n 10 procent van de auto's heeft ├╝berhaupt een navigatiesysteem, dus het kan niet zo zijn dat de dorpskernen daarvan dichtslibben."