Jim Balsillie, de baas van Research in Motion, stelt dat het maken van ingewikkelde telefoons op grote schaal logischerwijs problemen met zich meebrengt. Dat beweert Balsillie tegenover de Wall Street Journal. Een van de redenen dat de Storm problemen vertoont, is dat RIM ten koste van alles de smartphone voor de feestdagen in de winkels wilde krijgen. Het doel voor de telefoonmaker was om de Blackberry Storm af te krijgen voor Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop Amerikanen massaal gaan winkelen.

Tandvlees

Die deadline werd gehaald maar Balsillie stelt wel dat RIM tot “op het tandvlees” moest gaan om de deadline te halen. De oorspronkelijke lancering van de Storm stond voor oktober gepland, maar dat werd een maand later.

Na een introductie brachten vele gebruikers de smartphone terug naar de winkels vanwege meerdere problemen. In december brachten RIM en Verizon, de enige distributeur van de Blackberry Storm, een software-update uit waardoor veel problemen verholpen werden. Balsillie vindt dat de Blackberry ondanks de problemen een groot succes. RIM produceert momenteel 250.000 exemplaren per week om te voldoen aan de vraag.

iPhone bugs

De baas van RIM deed zijn uitspraken vlak voor de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Verizon. De cijfers van Verizon zouden volgens analisten een indicatie geven hoe de Blackberry Storm loopt in de Verenigde Staten. In Nederland is Vodafone de exclusieve verkoper van de smartphone van RIM.

Ook andere smartphones kenden problemen bij de introductie. Zowel gebruikers van de originele iPhone als gebruikers van de iPhone 3G ondervonden problemen met hun nieuwe aankoop.