Ontwerper Don Lindsay is ingehuurd door RIM om de 'Blackberry-ervaring' flink vooruit te helpen. Het Canadese bedrijf laat de nieuwe vice-president een team samenstellen van ingenieurs en ontwerpers om de gebruikersinterface (UI) van de Blackberry op de schop te gooien.

Lindsay is nu weggekocht bij Microsoft, maar heeft daarvoor negen jaar bij Apple gewerkt aan de UI van het Macintosh-besturingssysteem. Hij is dan ook vooral ingehuurd voor zijn ervaring als ontwerpdirecteur van de Mac OS X Experience Group.

Mac OS X

In zijn periode bij Apple (van juli 1994 tot mei 2003) heeft hij het team aangestuurd dat het uiterlijk en de bediening van OS X heeft bepaald. Dit geldt voor de versies 10.0 (de eerste OS X-release, codenaam Cheetah) tot en met 10.3 (codenaam Panther). In laatstgenoemde kwam Apple met de eerste generatie van zijn iLife-multimediasoftware voor consumenten.

Lindsay trad eind 2003 in dienst van Microsoft om als software-architect de UI voor Windows verder te ontwikkelen. Hij werkte daar bij de Live Labs-onderzoeksafdeling. Veel van de mogelijkheden die hij heeft verkend, zijn opgedoken in Windows Vista. Dit omvat de relatief zware 3D-interface Aero Glass, Glass Colorization, Flip3D en de Windows Calendar.

Daarnaast claimt hij op zijn LinkedIn-profiel mede-verantwoordelijkheid voor de verschillende Vista-varianten. Die hebben nog tot verwarring en ophef geleid, doordat de marketingcampagne Vista Capable later bleek te slaan op Vista zonder de door Microsoft aangeprezen Aero-interface.

Bedrijfsleven en consument

RIM verkoopt op dit moment nog flink wat meer smartphones dan Apple. In het afgelopen kwartaal heeft het 7,8 miljoen Blackberry's verkocht. Apple zit op 4,4 miljoen iPhones voor diens afgelopen kwartaal. De twee bedrijven hanteren overigens verschillende boekjaren: RIM's afgelopen kwartaal liep tot en met februari, die van Apple tot en met december.

Een bekend verschil tussen de smartphonemakers is dat RIM vooral in het bedrijfsleven veel gebruikers heeft, terwijl Apple juist de consument aanspreekt. De iPhone is sinds de vorige systeemupdate echter een stuk interessanter voor zakelijk gebruik.

RIM op zijn beurt wil meer gaan mikken op de consumentenmarkt. Het Canadese bedrijf meldt dat 70 procent van zijn nieuwe klanten voor het afgelopen kwartaal bestaat uit niet-zakelijke gebruikers. Consumenten zijn tegenwoordig goed voor de helft van het klantenbestand, aldus RIM.