Volgens een manager van RIM heeft het bedrijf vorige maand eindelijk groen licht gekregen om de Blackberry in China te verkopen. Het bedrijf verwacht dat de Blackberry 8700g eind volgende maand in de Chinese winkels ligt. RIM heeft al 5.000 vooruitbestellingen binnen voor het apparaat, dat voornamelijk door bedrijfswerknemers wordt gebruikt.

De Blackberry gaat naar alle waarschijnlijkheid voor omgerekend bijna 500 euro over de toonbank. RIM wil afgezien van het verkopen ook toestellen gaan fabriceren in China om zo de verkoop van Blackberries in het land te stimuleren.

De Canadese krant The Globe and Mail schrijft dat de goedkeuring van China om Blackberries te verkopen een grote doorbraak is voor RIM, aangezien het de enige markt in Azië was waar het bedrijf nog niet actief is. Analisten schatten dat RIM met de verkoop van Blackberries in China wereldwijd een groei van 25 procent aan klanten kan behalen.

In 1999, vlak na de introductie van de Blackberry in Noord-Amerika, startte RIM al met een campagne om toegang te krijgen tot de Chinese markt. In de acht jaar dat RIM heeft geprobeerd daar voet aan de grond te krijgen, heeft de op een na grootste mobiele provider China Unicom in 2006 een dienst met push-e-mail geïntroduceerd, genaamd RedBerry.

Al met al gaan de zaken goed voor RIM. Zo zag het bedrijf in april zijn kwartaalwinst vertienvoudigen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In een jaar tijd steeg de kwartaalomzet bij RIM van 561 miljoen tot 930 miljoen dollar. In het laatste kwartaal bedroeg de winst 188 miljoen dollar.