Mei 1994

VPRO collega Gerard Walhof spreekt me aan. "Blom, dit moet je gaan zien", zegt ie enthousiast. Hij heeft het over een met computers volgestouwde zolder. Hij spreekt van jonge honden die met spannende dingen als 'internet' bezig zijn. Hij zegt het op een toon alsof ik moet weten wat dat is. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul, maar heb de indruk dat ik me belachelijk maak als ik dat toegeef. Dus doe ik maar net of het gesneden koek voor me is en ga kijken op VPRO's Digitale Zolder. En ik ben snel verkocht. Dit is leuk. Dit is spannend. Dit zijn mensen die met de toekomst bezig zijn, wat die toekomst ook moge brengen. Bezeten zijn ze, de jongens en meiden van Digitaal. In een paar maanden moet de VPRO op internet

aanwezig zijn. Tot laat wordt er doorgewerkt. Met pizza's en bier.

Rock and roll met enen en nullen!

September 1994

Het is het zover. De VPRO is de eerste omroep op internet. En is ook nog eens gratis provider. Een twintigtal modems staat roodgloeiend te zijn, want bij de VPRO kan iedereen inbellen om een half uur gratis internet op te gaan. Bij de VPRO Gids wordt een cd-rom meegeleverd met de benodigde software (Mosaic was toen net uit als eerste echte grafische browser) en bij de VPRO kan een modem worden gekocht. Dat gebeurt in groten getale; veel mensen zullen via de VPRO voor het eerst kennis met internet hebben gemaakt. VPRO Digitaal is in die dagen ook binnen eigen gelederen een pionier. Want laten we eerlijk wezen, ook binnen de VPRO wordt de afdeling vreemd aangekeken. "Een stelletje rare snijbonen dat zegt dat alles anders wordt. Het zal wel. We gaan het zien", was de heersende reactie.

Mei 1998

Gedonder op 3FM. Onze programma's moeten op de schop. De zendercoördinator wil af van specialistische uren over punk, hiphop of blues. We zijn boos, maar besluiten tot opbouwend protest. We lanceren een visie op de toekomst van de radio en noemen die Radio 3VOOR12. Een week lang zijn we op internet actief met on demand-inhoud en live-kanalen, met inhoud voor specialisten maar ook voor generalisten. De keuze is aan de bezoeker. De reacties zijn zo enthousiast dat we door mogen gaan. Het is dan nog een hobbyproject dat we erbij doen.

Mei 2004

VPRO Digitaal bestaat 10 jaar. Ik heb inmiddels het stokje overgenomen van Bruno Felix, de man die de afdeling opzette en met zijn ploeg groot maakte. Niemand kijkt meer raar op. Internet is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Breedband is gemeengoed.

Radio-luisteren en tv-kijken via internet ook. We zijn in voorbereiding van digitale themakanalen en zijn zo inmiddels actief via internet, de mobiel, digitale televisie en noem maar op. Het begrip internet begint te vervagen. We maken inhoud en publiceren op zoveel mogelijk waardevolle platforms. De VPRO-sites bereiken op maandbasis meer dan een miljoen unieke bezoekers. Ik sta er zelf versteld van. 3VOOR12 is een van de succesnummers en voor mij hét bewijs dat het publiek meer wil dan het via de traditionele media krijgt aangeboden. 3VOOR12 laat zien dat wat voor het ene medium (in dit geval 3FM) als te marginaal wordt gezien, op de juiste wijze aangepakt wel degelijk een aanzienlijk publiek kan bereiken.

November 2005

Webwereld bestaat 10 jaar. Mijn schoonvader is aan de Skype, mijn kinderen aan de MSN. Behalve mijn eigen vader en moeder ken ik niemand meer die niet online is. Het woordje nieuwe kan zo langzamerhand wel van het begrip nieuwe media worden afgelaten. En toch heb ik het gevoel dat we pas aan het begin staan. Wat we de afgelopen jaren in veel vallen als mediamakers hebben gedaan, laten we eerlijk zijn, is het oude op een nieuw medium overdoen. De krant op internet, de radio op internet, tv op internet. Maar ook: de winkel op internet, de bank op internet, spreekuur op internet. De nieuwe generaties die met internet zijn opgegroeid en voor wie de huidige mogelijkheden de gewoonste zaak van de wereld zijn, gaan volgens mij voor de echte vernieuwingen zorgen. Ik kan niet wachten!

Ik hoop dat de komende tien jaar nog ingrijpender zullen zijn dan de jaren die achter ons liggen.

Erwin Blom staat aan het hoofd van VPRO Digitaal.