Volgens de organisatie is een plan voor een 'migratie' op dit moment in voorbereiding. Rover vindt dat het de moeite loont om aansluiting te zoeken bij de standaardtechniek van de Duitse OV-bedrijven, de VDV Kernapplikation.

Dit schrijft de reizigersverenging in een brief aan staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Tineke Huizinga. De organisatie hoopt op deze manier te voorkomen dat de het huidige systeem landelijk wordt ingevoerd.

Het Nederlandse systeem wordt vanaf volgend jaar deels in gebruik genomen. De metro van Rotterdam krijgt de primeur. Vanaf januari 2009 kunnen reizigers in het Rotterdamse metrostelsel alleen nog met de ov-kaart betalen en gaat de papieren strippenkaart de prullenbak in. Maar Rover pleit niet voor het blindelings overnemen van het Duitse systeem, maar pleit voor gedegen onderzoek naar de mogelijkheden om te migreren.

Duitse systeem superieur

Rover heeft zelf een vooronderzoek gedaan naar de plus en minpunten van het Duitse systeem. Enkele voordelen van het Duitse systeem zijn volgens Rover dat reizigers de keuze hebben uit meerdere soorten kaarten. En ook vervoerders kunnen onderling makkelijker communiceren dankzij een intern systeem waar reizigers geen last van hebben. De reizigersverenging vindt een implementatie van het Duitse systeem zeer de moeite waard. Dat zou een betrouwbaarder chipkaartensysteem opleveren met meer flexibiliteit tegen lagere kosten.

Kritisch

De reizigersorganisatie zegde, samen met andere belangenverenigingen, in september het vertrouwen op in de Nederlandse ov-chipkaart. De kaart zou geen enkele voordelen opleveren, maar alleen nadelen voor de consument. Het Duitse systeem daarentegen is wel reizigersvriendelijk, concludeert Rover.