Hoeveel geld er met de overname van Nieuwstijger.nl is gemoeid, maakt De Heus (ook bekend onder de naam First Impressions) niet bekend. Onlangs kocht het reclamebedrijf uit Hoorn ook al Rssfeeds.nl en Feedread.nl. Het bedrijf wil zich de komende tijd gaan richten op de verdere uitbouw van het onlangs gelanceerde OnlineRss.nl en Nieuwstijger.nl.

Meer dan vijftienduizend mensen hebben een pagina aangemaakt bij Nieuwstijger.nl. Nieuwstijger.nl werd eind 2004 opgericht. "Door het toenemend aantal gebruikers was het noodzakelijk om de site verder te professionaliseren. Daarom heb ik gezocht naar een koper die mij kon verzekeren dat de site aanzienlijk zou worden verbeterd", aldus oprichter Jeroen Bertrams in een verklaring.

Die koper werd dus De Heus. "Wij willen onze rss-mogelijkheden graag uitbreiden", zegt Tim Roemer van De Heus. De Heus beschouwt rss vooral als een goed middel om te adverteren voor klanten.

De Heus werkt onder meer voor de ANWB, Dell, de Staatsloterij en Sanoma. "De adverteerders vragen ons om nieuwe leads te genereren", vertelt Roemer. "Dat willen we doen met advertenties die geen irritatie oproepen."

Onverbeterlijke spammer

In het verleden stond De Heus bekend als een partij die wel regelmatig irritatie opriep met advertenties. Het bedrijf verstuurde ongevraagde reclame per e-mail. Op de site van Spamvrij.nl staat De Heus daarom te boek als 'onverbeterlijke spammer'. In het gearchiveerde overzicht van Spamvrij.nl staan echter geen recente spamruns van De Heus. Het meest recente spambericht dat staat vermeld, dateert van maart 2004.

"Er zijn in het verleden conflicten geweest met Spamvrij", geeft Roemer toe. "We hebben ons echter altijd aan de wet gehouden." Tot mei 2004 was het versturen van ongevraagde, commerciële bulkmail naar consumenten in Nederland niet verboden. De OPTA, de instantie die in Nederland is belast met de naleving van de spamwetgeving, heeft De Heus nooit beboet.

Roemer stelt dat De Heus een adressenbestand heeft van een miljoen e-mailadressen van consumenten. "Dat zijn allemaal opt-in adressen." Opt-in betekent dat de ontvanger van tevoren toestemming heeft gegeven. Daarnaast heeft het bedrijf ook een bestand met tienduizend zakelijke adressen.

De aanstaande wijziging van de Telecomwet die Nederlandse bedrijven verbiedt om zonder toestemming commerciële e-mailberichten naar andere bedrijven te sturen, ligt volgens Roemer niet ten grondslag aan het besluit van De Heus om zich nu ook te richten op rss.

Roemer betreurt de aanstaande wetswijziging wel. "Het is begrijpelijk dat je op consumentenniveau alleen met toestemming van de ontvanger mails mag versturen. Maar op zakelijk niveau ligt dat een stuk lastiger. Dan moet je als bedrijf eerst bellen naar een ander bedrijf om te vragen of je hun een aanbieding per e-mail mag doen."