Dat blijkt uit cijfers van het Europese bureau voor de statistiek Eurostat. 56 procent van de Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar heeft in 2008 wel eens iets online aangeschaft, flink hoger dan het Europese gemiddelde (32 procent) en 8 procent hoger dan in 2006. In de leeftijdscategorieën 35-44 jaar scoort Nederland zelfs het hoogste. Vooral reizen, kleding, boeken en tickets doen het goed in de webshops.

Belgen geen webwinkelaars

Nederland staat binnen de EU op derde plaats wat betreft de acceptatie van e-commerce. Nummer één is Denemarken, waar 59 procent van de volwassen bevolking wel eens iets online heeft gekocht. De jonge EU-leden als Bulgarije (3 procent) en Roemenië (4) bungelen onderaan de lijst. Opvallend is de lage plek van België (21 procent), Spanje (20) en Italië (11).

Volgens recente cijfers van Thuiswinkel.org groeit de online detailhandel in Nederland tegen de klippen op. Ondanks de recessie nam de totale omzet in 2008 met 24 procent toe tot 4,85 miljard euro.