Deze winst kan vooral op het conto van de uitgekiende internetstrategie van de Ierse prijsbokser, die naast vluchten steeds meer andere diensten en producten aanbiedt, worden geschreven. Van de circa 22 miljoen passagiers die Ryanair in het boekjaar, dat op 31 maart eindigde, vervoerde boekte ruim negentig procent zijn vlucht via internet. De website www.ryanair.com verwerkt een slordige twintig miljoen hits per maand. Ryanair buit deze enorme bezoekersaantallen uit door via de website naast vluchten steeds meer producten en diensten aan te bieden. Anders dan concurrent EasyJet die alle `easy'-producten in eigen beheer aanbiedt werkt Ryanair nauw samen met grote spelers op de verschillende gebieden waarbij de hoogvlieger van het internet forse commissies bedingt. Zo kun je een Ryanair creditcard aanschaffen die wordt uitgegeven in samenwerking met de Amerikaanse kredietverstrekker MBNA, een auto huren van Hertz en een hotelkamer boeken in de buurt van één van de perifere vliegvelden die Ryanair het liefst aandoet via een samenwerking met Needahotel.com. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland heeft Ryanair Telecom zich op een tamelijk agressieve manier op de telefoonmarkt gestort, waarbij alle zaken ook uitsluitend via internet worden afgehandeld. `Geen internetsupermarkt' Ondanks het feit dat de winst die Ryanair met deze additionele activiteiten dit jaar behaalde sneller steeg dan de winst uit de lijndiensten wil topman Michael O'Leary van Ryanair geen `internetsupermarkt' maken. Volgens de eigenzinnige president-directeur en grootaandeelhouder krijgt zijn maatschappij dagelijks drie tot vier aanbiedingen van bedrijven die samenwerkingsverbanden op willen zetten. O'Leary wijst hen bijna allemaal de deur. "We willen geen internetsupermarkt worden. Maar we overwegen alles dat maar met reizen heeft te maken of als je er veel geld mee kunt verdienen", aldus de Ryanairbaas.