Dat zegt Gartner, dat vandaag is gestart met zijn SOA & Application Development and Integration Summit in Londen. Gartner pleit voor meer rationalisme bij bedrijven in de keuze voor SaaS. Het analistenbureau ziet wel een rol voor SaaS in de toekomst van IT, maar die rol zal niet dominant zijn, zoals als tot op heden is gedacht.

In 2009 nam SaaS slechts 3,4 procent in beslag van alle zakelijke ICT-uitgaven. Dat is maar een klein beetje meer dan in 2008, toen er 2,8 procent van alle uitgaven naar SaaS ging. Het meeste aan SaaS wordt uitgegeven aan CRM (bijvoorbeeld Salesforce.com) en content, collaboratie en communicatie. Die twee groepen maken 65 procent uit van de totale SaaS-markt.

Gartner ziet dat veel slechte gewoonten uit de traditionele softwaremarkt zich nu ook voordoen in de SaaS-markt. Het meest voorkomende voorbeeld is ‘shelfware’, ongebruikte licenties en abonnementen. Gartner introduceert hierin de term ‘shelfware as a service’. “SwaaS is het betalen voor softwareabonnementen terwijl die niet worden gebruikt door werknemers”, zegt David Cearley, vicepresident bij Gartner. “Dat komt het meeste voor bij grote bedrijven, maar het kan elk bedrijf overkomen dat snijdt in zijn personeelsbestand of dat meer abonnementen heeft afgenomen om zo in aanmerking te komen voor volumekortingen bij de leverancier.”

Gartner ziet verder dat 90 procent van alle SaaS-uitvoeringen niet gebaseerd zijn op betalen per gebruik. Er wordt dus nog overwegend gebruik gemaakt van vaste abonnementsprijzen. Daarmee levert SaaS nog steeds niet wat het eerder heeft beloofd aan flexibiliteit in kosten. Positieve punten zijn onder meer de toegenomen keuze voor bedrijven. SaaS is niet de grote oplossing geworden voor alle uitdagingen in softwaregebruik, maar kan voordelen geven in specifieke omstandigheden, zoals snellere implementatie en configuraties voor minder complexe omgevingen.

Gartner zegt dat bedrijven vier stappen moeten doen in de beslissing om voor SaaS-oplossingen te kiezen:

1. Bepaal de waarde

SaaS is geen kleinigheid en bedrijven moeten de voor- en nadelen van SaaS goed evalueren en begrijpen. Een minder zwaar beroep op de eigen infrastructuur en minder management levert op de korte en middellange termijn een lagere TCO op, maar de applicaties zijn vaak beperkt en de applicaties kunnen niet als bezittingen worden opgenomen op de balans.

2. Ontwikkel toezicht

De volgende stap is het opstellen van een policy- en governancebeleiddocument. Dat document moet in samenwerking door IT en business worden opgesteld om zo zowel intern als extern een duidelijk SaaS-beleid te voeren.

3. Evalueer leveranciers

Organisaties moeten SaaS-leveranciers evalueren voor de specifieke benodigdheden die de applicatie moet bieden. Dat een leverancier commitment heeft aan SaaS is niet alleen te meten aan de zakelijke prestaties van de applicatie, maar zeker ook de technische mogelijkheden, zoals de mogelijkheden om de manier waarop de applicatie werkt, te kunnen managen.

4. Ontwikkel een integratieplan

Deze stap is een continu proces in de ontwikkeling van een integratieplan hoe SaaS-applicaties integreren met lokaal draaiende applicaties en andere SaaS-oplossingen.

Bron: Techworld