Met die cijfers komt onderzoeksbureau Gartner. En in de toekomst zal de groei blijven aanhouden, zo voorspllen de analisten. In 2012 zal de Saas-markt meer dan verdubbeld zijn tot van 14,8 miljard dollar. Gartner schrijft de explosieve groei van de SaaS-markt onder meer toe aan de groei in de enterprise application markt.

"Het 'on-demand-model' is in de laatste vier jaar enorm gegroeid. Nu de markt volwassen is geworden, is de angst en terughoudendheid in relatie tot het SaaS-model ook afgenomen", zegt Sharon Mertz, research director bij Gartner.

Business model omgooien

De grootste bijdrage aan de groei van SaaS-toepassingen, levert de communications en collaboration-markt (CCC). Deze markt groeit volgens Gartner tot eind dit jaar aan tot 2,1 miljard dollar. Tot 2012 zal dit groeien naar ongeveer 4,7 miljard. Omdat het SaaS-model momenteel 'hot' is, ziet Gartner dat veel, voorheen traditionele leveranciers, hun business model omgooien en zich steeds meer op de SaaS-markt begeven.

Bij de afnemers van SaaS wint het relatief nieuwe concept volgens Gartner vooral aan populariteit doordat het helpt de IT-uitgaven in bedwang te houden. Ook de beschikbaarheid van steeds meer goede breedbandverbindingen en de noodzaak om nieuwe bedrijfstoepassingen zo snel mogelijk te implementeren, heeft er volgens de experts voor gezorgd dat SaaS steeds geliefder is geworden.

Voortbestaan niet in gevaar

Vooral in de markt voor kantoortoepassingen en de digital content creation-markt (DCC), zijn SaaS-toepassingen enorm in opmars. In de markt voor kantoortoepassingen verwacht Gartner een omzetgroei van bijna honderd procent (99,2 procent). Tot 2012 groeit die markt volgens de experts aan tot 1,9 miljard dollar. In de DCC- markt voorzien de deskundigen tot 2012 een groei van 96,1 procent.

Web-based freeware zoals Google Apps, Adobe Buzzword, ThinkFree, Zoho en andere SaaS-toepassingen, nemen naar verwachting in 2012 ongeveer 9 procent van de totale winst uit de wereldwijde softwaremarkt voor hun rekening. Gartner benadrukt hierbij dat traditionele softwareleveranciers niet hoeven te vrezen voor hun voortbestaan.

Hoewel SaaS-toepassingen steeds populairder worden, waarschuwt Gartner voor overhaaste en ondoordachte implementatie. Bedrijven doen er volgens de experts goed aan eerst een doordacht implementatieplan op te stellen alvorens enthousiast aan de slag te gaan. Voor sommige bedrijven kan het na overweging volgens Gartner zelfs beter zijn, bijvoorbeeld vanwege hoge kosten, om helemaal nog niet aan SaaS-toepassingen te denken.

Bron: Infoworld.nl