Dat zegt analist Michael Maoz van onderzoeksbureau Gartner, op zijn blog. Hij heeft in de afgelopen vijf maanden meer dan 75 klanten bezocht op drie continenten. Die bedrijven laten telkens weer het argument horen dat SaaS (Software as a Service) te veel kost.

Te weinig bewijs

Volgens research vice-president Maoz ziet iedereen wel de voordelen van applicaties in de cloud. Er is echter nog te weinig bewijs dat SaaS ook werkt in omgevingen waarin hoge eisen worden gesteld aan de beschikbaarheid, in combinatie met grootschalig gebruik.

Daarnaast zien cio's veel kosten in het integreren van diverse componenten van diverse leveranciers tot één oplossing. Dergelijke integratie is noodzakelijk omdat het nog ontbreekt aan robuuste installaties op sleutelgebieden als verwerking van verzekeringsclaims, reserveringssystemen, banktoepassingen en telecom callcenters.

Voorbeelden gevraagd

Tot nu toe wordt SaaS vooral gebruikt met applicaties die een lage interactie kennen, zoals CRM (customer relationship management). Maoz doet een oproep aan lezers van zijn blog om bewezen SaaS-modellen aan te dragen. Dat zijn dan voorbeelden waarbij SaaS in gebruik is binnen een omgeving met hoge complexiteit.

De Gartner-analist schetst een scenario: gebruik door 300 callcentermedewerkers tegelijk, die een hoge volume aan servicecalls moeten verwerken en tegelijkertijd andere applicaties daarin draaiende hebben, zoals facturatie, CTI en antifraudesystemen. Bovendien moet zo'n SaaS-voorbeeld ook nog eens financieel aantrekkelijker zijn dan lokaal geïnstalleerde systemen.

Steun ict-bedrijven

Verder ziet Maoz voor de verdere acceptatie van SaaS een grote rol weggelegd voor system integrators. Die dienstverleners moeten meer ondersteuning uitspreken voor SaaS. Ook een duidelijke richting van ict-leveranciers als Oracle, SAP en Microsoft in hun SaaS-strategie voor grote bedrijven zou de acceptatie van SaaS vooruit kunnen helpen, meent hij.

Bron: Channelworld.