Salesforce.com wil de nieuwe blog-service aankomende zomer kosteloos beschibaar maken voor gebruikers van Service Cloud, het klantenservice-platform van het bedrijf. Service Cloud is in januari gelanceerd en combineert online communities en sociale netwerken met de crm-database van een bedrijf. Daarnaast moet data van bijvoorbeeld Facebook en Twitter beschikbaar komen voor medewerkers die gebruik maken van telefoon, e-mail en chat.

Uiteraard kunnen verkopers zelfstandig Twitter gebruiken zonder het te integreren met de crm van Salesforce. De nieuwe service zorgt er echter voor dat relevante discussies binnen de bedrijfsomgeving worden getrokken. Gebruikers kunnen dan direct op die discussies reageren.

'Twitterende tieners'

De SaaS-aanbieder geeft als zakelijk nuttig voorbeeld een situatie waarbij een helpdeskmedewerker van een telecomprovider een discussie opmerkt over een slecht functionerende headset. De medewerker zoekt relevante informatie binnen de eigen database en reageert dan via Twitter met een link naar die relevante informatie.

Salesforce.com gebruikt de bèta-fase nu om de integratie van de microblogdienst beter af te stellen. Rebecca Wetteman, vice-president van Nucleus Research, denkt dat deze integratie kan aantonen dat de kracht van sociale netwerken in combinatie met crm-software aan de klantenkant ligt en niet bij het automatiseren van verkoopprocessen. "Er is direct voordeel voor bedrijven die ziich richten op tienermeisjes. Die zijn constant aan het Twitteren."