Marc Benioff ging weer eens ouderwets te keer tegen zijn rivalen, die hij dus niet als echte rivalen ziet. De ceo van Salesforce.com kon flink uithalen op zijn eigen Cloudforce event in New York deze week tijdens een vraag en antwoord-sessie met journalisten. Onder meer eWeek doet verslag.

Volgens Benioff raakt Oracle grote klanten kwijt, ondanks de aankoop van RigthNow. Dat levert callcenterdiensten en klantenservice vanuit de cloud, maar zag belangrijke klanten als Zynga en Electronic Arts overstappen naar Salesforce.com. Daarnaast zou volgens Benioff Oracle afscheid nemen van zijn CRM On Demand, het cloudpakket voor relatiebeheer. Iets dat Oracle direct heeft ontkend. “Misschien wil Oracle een verzamelaar van dode of stervende bedrijven zijn", voegde de flamboyante Salesforce-ceo eraan toe.

'Wie maalt om Windows 8?'

Microsoft heeft volgens Benioff geen enkel succes meer behaald op de zakelijke markt in de laatste jaren. Hij werd door de journalisten gewezen op Microsofts cloud-platform Azure, maar hij ketste die opmerkingen terug met de vraag of ze de drie grootste klanten konden noemen die Azure gebruiken. “En wie maalt er nu om Windows 8?"

Facebook daarentegen is volgens Benioff het toekomstige besturingssysteem voor consumenten, daarmee Windows afdoend als prehistorisch. De tijd van “Windows everywhere" is geweest, vindt hij. Nieuwe bedrijfssoftware zal gaan over de “social enterprise" zegt Benioff, terwijl hij aankondigde dat Salesforce.com zich zal concentreren op de Social Marketing Cloud. Met die op technologie van het eerder gekochte Radian6 gebaseerde software moeten bedrijven beter in staat zijn om te analyseren wat er op het internet wordt gezegd en gevonden over hun merk. Ook zouden bedrijven dan hun merk beter kunnen promoten.