Ceo Marc Benioff onthult het alternatieve gebruik van Chatter bij de lancering van de mobiele variant van die samenwerkingsdienst. Chatter Mobile komt eind dit jaar uit en draait dan op de Blackberry-smartphone, de iPhone, de iPad en de iPod Touch. Ondersteuning voor Android komt in de eerste helft van komend jaar.

'Geheim netwerk onthullen'

Ondertussen zet Salesforce zijn social tool dus niet alleen in voor gebruik door werknemers. De werkgever analyseert zelf de communicatie tussen de gebruikers en weet zo een "geheim netwerk" te ontdekken van werknemers die een grote invloed hebben op het reilen en zeilen van het bedrijf.

"Het heeft me een nieuwe blik gegeven op wat er gaande is in het bedrijf", zegt Benioff over Chatter. "Ik kan het doorlopen en zien wat werknemers zeggen, welke samenwerkingsverbanden er zijn, wat product leaders zeggen; ik kan een compleet overzicht krijgen van wat er gebeurt", tekent de Britse ict-nieuwssite ZDnet op uit de mond van de Salesforce-ceo.

Bureaucraten en politici

Zo zijn er volgens Benioff bijvoorbeeld veel mensen bij customer support die kwesties doorverwijzen naar een hoger niveau ('escaleren'), maar slechts een handjevol mensen die zaken ook echt afhandelen en afsluiten. "Het zijn vooral de bureaucraten en politici die zijn opgeklommen naar de top van de organisatie."

"Chatter heeft een privé-netwerk blootgelegd", volgens de topman transformeert dit zijn bedrijf in een meritocratie. Benioff kondigt aan veranderingen door te voeren in het beloningssysteem binnen zijn bedrijf om de, nu ontdekte, echt waardevolle medewerkers te belonen.

Modern samenwerken

Chatter is in november vorig jaar aangekondigd en in februari dit jaar in besloten kring in bèta gegaan. Intern gebruikte Salesforce het al. De dienst is inmiddels publiekelijk beschikbaar. Klanten die al Salesforce CRM of Force.com gebruiken, krijgen Chatter er gratis bij.

De aanbieder van online-crm (customer relationship management) zet deze social tool neer als moderne tegenhanger voor Microsofts samenwerkingssoftware Sharepoint. Zo biedt Chatter niet alleen instant messaging (im), maar haakt het ook aan op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Voor intern gebruik door bedrijven zijn er persoonsprofielen, werknemersgroepen en intern gerichte informatie-feeds.